Brev:
Får min datter nok at spise?
22. september 2007
Alder:
6 mdr.
Får min datter nok at spise?
Kære Helen,
Det er første gang jeg skriver, derfor får du lige en lille up-date om min dejlige datter:
Hun vejede 3850g ved fødslen, men havde efter 5 dage tabt sig til 3300g (jeg fødte hjemme, så det var sundhedsplejerskens første besøg). Hendes almentilstand var hele tiden fin, hun havde hverken gulsot eller lavt blodsukker (det blev taget af jordemoderen dagen efter fødslen, da jeg havde på fornemmelsen, at hun ikke suttede korrekt).
Til gengæld viste det sig, at jeg havde rasende brystbetændelse, men efter penicillin og en sej weekend fik vi gang i en fin amning. Jeg ammede fuldt, til min datter var 4 måneder. Så blev hun meget uinteresseret i brystet, og jeg begyndte så småt at give hende grød.
Hun har aldrig været voldsomt interesseret i mad. Hun har hverken haft behov for at blive ammet i søvn eller trøstet med en ammetår (jeg har prøvet). Bortset fra et enkelt måltid om natten afviser hun nu brystet fuldstændigt. Jeg har været glad for at amme, men vil ikke presse hende.
Hun er en lang slank pige (7700g og 69cm den 11/9), og det er der mange, der kommenterer. Selvom jeg kan se, at hun er velproportioneret og helt tydeligt trives, er jeg nok stadig lidt præget af det chok, jeg fik, da hun havde tabt sig så meget. Derfor vil jeg gerne høre din mening om hendes nuværende ”madplan”. Jeg er især interesseret i, om jeg skal give hende mere mme på flaske i løbet af dagen.
Kl.06.00/06.30: Vågner, tager nogen gange en lille ammetår
Kl. 07.30/08.00: Øllebrød med frugt, mme i kop, ca. 20-30ml
Kl.09.00/09.30: Morgenlur, ca. 60 min.
Kl.10.30/11.00: Grøntsagsmos, mme i kop, ca. 20-30ml
Kl.13.00/13.30: Grød eller vælling i flaske, ca. 200ml (afhængigt af hvor søvnig hun er)
Kl. ca.14.00: Middagslur, 11/2-2 t.
Kl.16.00/16.30: Grød med frugt eller grøntsagsmos, mme i kop ca 20-30ml
Kl.ca.18.00: Grød eller grøntsagsmos og smagsprøver fra aftensmaden, mme i kop, ca.20-30ml
Kl.19.00: Flaske med vælling, ca. 200ml
Kl.22.00/24.00: Flaske med vælling 100-200ml
Kl. 03.00/04.00: Ammemåltid
Jeg tilbyder desuden vand i kop jævnligt i løbet af dagen. Hun får også ind imellem lidt revet frugt at pille i/sutte på eller et stykke gnavegrønt (hun har ingen tænder endnu). Det er ret små portioner, hun spiser.
Håber du kan fortælle, om vi er på ”rette vej”!