Svar: Får min datter nok at spise?
22. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Din datter er nu 6 måneder gammel og har lige præcis fordoblet sin fødselsvægt indtil nu og det lyder rigtig fint og på ingen måde bekymringsværdigt. Hendes længe der desuden fin og alderssvarende. Derudover fortæller du at hun virker velproportioneret og generelt virker glad og tilfreds og tydeligt trives, så det lyder alt sammen rigtig fint:o)
I forhold til hendes alder, så får hun rigtig meget at spise, der er mange måltider i løbet af dagen og hun får både grød, grøntsagsmos, vælling og mme. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fint trives med 3 måltider skemad dagligt og omkring de 7 måneder øges til 4 måltider skemad. Din datter får nogle gange 5 måltider skemad.
Derudover er det vigtigt at de fortsat får en del modermælkserstatning og når jeg ser din plan så giver du mere vælling end modermælkserstatning og det synes jeg du skal lave om på. Din datter må godt få 2 flasker vælling dagligt, men vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det får hun jo også rigeligt af... Vælling er derudover en tilskudsblanding og dermed ikke et fuldgyldigt produkt og jeg vil derfor anbefale kun 2 flasker vælling dagligt og resten en almindelig fuldgyldig modermælkserstatning.
Hvis din datter trives fint med de mange måltider skemad og hendes mave fungerer godt med det, så tænker jeg at du skal bibeholde de 4 og så erstatte det 5 som du også nogle gange gør, med en flaske modermælkserstatning.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen Kl.06.00/06.30: Evt. en lille ammetår
Morgen Kl. 07.30/08.00: Øllebrød (lavet med mme) med frugt, vand af kop
Formiddag 9.30: Puttes til formiddaglur og sover en lille times tid
Frokost 11.00-11.30: Grøntsagsmos, evt. med lidt kød eller fisk i, vand af kop
Puttes til middagslur Kl.13.30-14 med en flaske mme
Eftermiddag Kl.16.00/16.30: Grød (lavet med mme), evt. med frugtmos, brødskorper, agurkestykker og lignende at sidde med selv, vand af kop
Aften Kl.ca.18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og gerne med udgangspunkt i jeres mad, vand af kop
Puttes til natten kl. 19.00 med en flaske med vælling
Sen aften Kl.23.00/24.00: Flaske med vælling eller modermælkserstatning
Nat: Evt. amning, efter behov, begynder måske at kunne undværes mellem 24-06, men hvis du gerne vil bibeholde denne amning og I har det godt med det, så er det fint. Alternativet kunne jo være at du lagde til brystet sen aften kl 23-24, i stedet for at give flaske her...
Det er fint at du giver hende så meget forskelligt mad som muligt så hun får forskellige smagsvariationer, det er også godt at hun er så glad for mad og det skal du naturligvis glæde dig over. Princippet med lidt og tit er bedre end storeportioner og så længe imellem følger du jo fint. Det er dog vigtigt at hun ikke får for meget skemad og vælling, men fortsat får rigtig modermælkserstatning og derfor synes jeg som sagt at du skal erstatte en af måltiderne med dette.
Samtidig kan du se at jeg i stedet for mme til maden tænker at du skal komme det i maden og så give hende vand at drikke af en kop... men det er naturligvis en smagssag og jeg kan se at du jo giver hende vand ind imellem også.
Så helt overordnet set, så ser det rigtig fint ud og dejligt at du har en datter med så god appetit:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske