Svar: Aftensmad - 10 mdr.
22. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Det er en rigtig god idé at tænke lidt mere i grøntsager og rester fra aftensmaden i løbet af dagen, så I på den måde sikrer jer at Nicolai får større variation, når han i øjeblikket ikke rigtig har overskud til aftensmaden.
Jeg tænker nemlig at det er manglende overskud, det drejer sig om. Det kræver at han ikke er for træt at skulle spise aftensmad i stykker, hvor det at få øllebrød jo bare er at åbne munden og lade sig 'fodre af'. Jeg tænker derfor også at I måske skulle forsøge at give ham lidt af jeres mad, men fortsat mose noget af det og hjælpe ham med at spise det. Det kunne jo f.eks. sagtens være kartofler der moses med lidt sovs, som I så giver ham og som let glider ned, ligesåvel som lidt boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf sandsynligvis også glider lidt lettere ned en kød og grøntsager i stykker...
Ved at bruge rester fra aftensmaden til frokost, så sikrer I jer at han jo får sit kød og sine grøntsager, det er bare på et andet tidspunkt. Det er okay at du nogle gange giver ham en portion øllebrød til aftensmad. Han skal ikke gå sulten i seng, så de dage hvor I får noget som ikke kan moses og som let glider ned, så giver du ham bare det. Det vigtigste er at bibeholde lysten til at spise, nysgerrigheden og interessen og ikke gøre for stort et nummer ud af det. Han har jo en alder nu, hvor han er meget bevidst om hvad det gør ved jer, når han lukker munden:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød + brød m/smørreost + mælk af kop
Formiddag: frugt + vand af kop
Frokost: Rugbrød m/forskelligt pålæg og gerne rester fra aftensmaden. Det kan være frikadelle, stykker af medister, kogte pastaskruer og lignende. Grøntsager er også godt og det er fint med de ting du allerede giver, men i en periode kan det også nogle gange være godt at gå lidt tilbage til mosede grøntsager igen. Du kan f.eks. bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brøddet + vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Frugt + Brød eller yoghurt
Aftensmad: Tænk i retter, hvor noget af det kan moses med lidt sovs og lignende og at hjælpe med at spise det. De dage hvor I ikke får noget, som er let tilgængeligt, så er det fint at du giver øllebrød og giv så også altid lidt mad i stykker ved siden af, som han så selv kan sidde og hygge sig med + Vand eller mælk af kop.
Før sengetid: Amning
Hans natlige opvågninger er som du beskriver meget alderssvarende og nogle gange behøver I måske slet ikke reagere, men han kan fint finde roen selv. Andre gange er I nødt til at hjælpe ham med at komme videre i søvnen og så må det være sådan. I skal altså vurdere meget ud fra hvordan han er når han vågner, om han stadig sover og mere eller mindre ligger og pludrer, småklynker osv. i søvne eller om han har brug for jer og den tryghed det giver at vide at I er der. Det er således ikke alle lyde I skal reagere på, nogle gange er det fint at afvente og se hvad der sker.
Hvis han ikke sover i eget værelse, så var det måske nu I skulle forsøge det?
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske