Brev:
Sovevaner - skal vi fortsætte som hidtil?
23. september 2007
Alder:
7 mdr.
Sovevaner - skal vi fortsætte som hidtil?
Hej Helen,
Tusind tak for dit svar, det er jo lidt længe siden, men da jeg arbejder fuldtid, har jeg ikke så meget tid til e-mails om aftenen!
Vil bare sige at både madplanen og soveplanen som du foreslog fungerer ret godt – bortset fra at han stadigvæk helst vil sove ind ved mit bryst, eller paa fars arm! Om dagen sover han som regel alene i sin seng, naar han er sammen med sin barnepige. Er det ok at han fortsat sover ind enten paa arm eller bryst (han falder i soevn i loebet af 2 minutter paa denne maade), eller er vi ved at laere ham ”daarlige sovevaner”.
Nogle gange accepterer han at blive lagt i seng naar han ”naesten” sover, men for det meste graeder ham (ikke ulykkeligt, mere ”beklagende”), naar vi laegger ham vaagen ned i sengen. Hvis jeg lader ham ligge, begynder han rigtigt at graede/skrige. Han sover altid i sin seng, baade formiddag, eftermiddag og nat, og er glad for sin seng. Jeg er ikke til skrige metoden, og har proevet de gode raad i ”Sov igennem uden graad”, men synes stadigvaek det er svaert at faa ham til at falde i soevn alene i sin seng. Han er nu 7,5 maaneder gammel.
Skal vi bare fortsaette som hidtil, og saa laere ham at falde i soev alene senere hen? Det generer os egentlig ikke at vi skal vugge ham i soevn i armene, da det jo kun tager 2-5 minutter, men jeg er bekymret for at det er en ”daarlig vane”. Min mand synes det er helt fint, som det koerer nu, saa han er ikke saa villig til at proeve et ”laer at falde i soevn alene” program. Og jeg gider ikke rigtigt at goere det alene, for vores soen kraever saa bare mit bryst… Nogle gode raad?
Han spiser ogsaa kun 3 gange om dagen: kl. 9, kl. 12 og kl. 16. Jeg ammer ham morgen, middag og gentagne gange om aftenen (18, 20 og 21), hvilket er ok for mig. Om aftenen vil han som regel ikke spise noget, er det ok? Han har en ”rund lille mave”, saa det ser ud til at han alligevel vokser godt.
Venlig hilsen
Camilla