Svar: Sovevaner - skal vi fortsætte som hidtil?
23. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Det er godt at høre at madplanen og soveplanen fortsat fungerer og at det har skabt lidt ro i familien, så du og din mand også har lidt mere overskud, kan arbejde osv. så tingene bare kører...:o)
Det er naturligvis en meget god idé at lære jeres dreng at sove i sin seng, da han jo ikke bliver lettere at gå rundt med i armene og det lyder jo som om at han sagtens kan. I hvert fald når barnepigen passer ham... Det er jo en balance, for da det tilsyneladende fungerer fint for jer som det er i øjeblikket, så er det jo godt og som du selv skriver, så kan man ikke ændre på tingene, hvis ikke begge forældre er indstillet på og parate til at det er nu. En halvhjertet løsning dur ikke, det er vigtigt at I begge vil det og ønsker at ændre det for at det kan lykkes:o)
Det er jo privilegeret at han sover i løbet af to minutter, hvis han får lov til at sove på arm og hvis I herefter kan lægge ham fra jer og han så sover godt, så synes jeg det er helt fint. Han har en alder, hvor han også har behov for mere tryghed. Men hvis han begynder at vågne når han bliver lagt, f.eks. vågner efter 20-30 minutter, når han skifter søvnfase og græder fordi han ikke kan finde ud af og ikke forstår hvorfor han pludselig ligger der, så er det bedre at I lærer ham at falde i søvn i sengen. Så vil han dermed også lettere kunne sove videre og komme videre i søvnen, søvnfaserne.
Læg ham fra jer når I fornemmer at hans vejrtrækning er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han må gerne være svøbt f.eks. i dynen, så han føler sig omsluttet og lun, når han flyttes og ikke kommer fra jeres varme favn ned i den køligere seng og det er en god idé at give ham en sut, hvis han vil have det. Stå så lidt ved ham og hold dine hænder roligt på hans krop, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt, lidt tyngde på hans krop og vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Så I ved at berolige og være til stede betrygger ham i at han roligt kan sove videre, hvor han er blevet lagt.
Det er fint med de 3 måltider skemad, stille og roligt skal han jo så til at have lidt fastere mad og omkring 8 måneders alderen begynde at tygge lidt, få mere familiemad osv. Her vil det naturligvis være godt at han tager del i aftensmaden:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske