Svar: Vil ikke puttes af far!
23. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig fint med måden du får din datter puttet på og et eller andet sted, så tænker jeg at når din datter føler sig så tryg ved at blive puttet af dig, så er det også synd at lade far og datter kæmpe og få en negativoplevelse ud af det for dem begge.
Det er klart at far vil være urolig for, hvordan han skal gøre det, når du ikke er hjemme, men faktisk tænker jeg at det måske netop vil gå helt af sig selv, fordi du ikke er der. Alle deres rutiner vil være anderledes, de to vil spise aftensmad sammen, han er den der giver hende mad, skifter bleen, leger med hende, trøster hende når hun slår sig også, når du ikke er hjemme. Derfor vil det også være helt naturligt at det er ham der putter hende i seng om aftenen og netop fordi set-uppet fra starten bare er et andet, så bliver det ganske sikkert ikke et problem.
Jeg tænker derfor ikke at I skal arbejde helt vildt på at far skal begynde at putte nu, men snarere at I skal gøre sengetiden rolig og noget der forbindes med en rar stund. Når du så ikke er der, så er det naturligt at far tager over og så er det sådan det er.
Nogle gange vil det være godt at visse ting er ens, at han f.eks. trækker den samme spilledåse op osv. men andre ting vil være anderledes fordi han er anderledes og det er helt fint. De to skal sammen finde en metode, som virker for dem og som de begge har det rart med og det skal de nok finde.
Et eller andet sted så er de jo lidt priviligeret ved at have aftener for sig selv en gang imellem og det kan give et rigtig godt forhold mellem far og datter. Netop fordi aftener jo ofte er der, hvor barnet måske er lidt pylret, har brug for at sidde og nusse lidt mere osv. og det er guld værd at far kan komme på banen der og kommer det helt naturligt fordi mor er på arbejde:o)
Håber mine tanker kan hjælpe lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske