Svar: Skilsmisse - 9 mdr.
23. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Tania
Tak for dit brev:o) Det gør mig oprigtigt ondt at høre om din situation og jeg kan godt forstå at du er både ked af det, frustreret og naturligvis bekymret omkring Christian.
Der er jo ingen tvivl om at I skal have hjælp! Det lyder ikke umiddelbart som om at I forældre selv vil være i stand til at nå til enighed om, hvad der er bedst for Christian og det kræver samtaler med begge jer forældre at finde ud af dette.
Her er jeg ikke den rette person og de der skal hjælpe jer med en vurdering af hvor Christian skal bo, hvem der skal have forældreretten, hvor tit han skal være hos dig eller sin far osv. det vurderes af statsforvaltningen. I statsforvaltningen sidder bl.a. en børnesagkyndig rådgiver som kan være en socialrådgiver, en psykolog eller en psykiater og deres arbejde er netop at finde ud af, hvad der er barnets bedste tarv, når forældre flytter fra hinanden.
Hvis I allerede har haft statsforvaltningen indenover og den samkvemsret Christians far har nu er brudt, så vil jeg anbefale dig med det samme at kontakte statsforvaltningen igen og hører hvordan du skal forholde dig. Hvis samkvemmet er lovmæssigt bestemt og ikke overholdes, så kan det jo være nødvendigt at kontakte politiet.
Derudover vil jeg foreslå dig at ringe til børns vilkårs forældretelefon, som er en åben anonym rådgivning. Her kan forældre ringe ind og tale med forskellige fagpersoner omkring problemstilling som f.eks. din. Forældretelefonen har åbent mandag til torsdag fra kl. 12 til kl. 21. Om fredagen åbent fra kl. 12 til kl. 19. Du kan ringe på telefon: 35 55 55 57.
Det er rigtig svært for mig at vurdere, hvad der er bedst for Christian, da jeg ikke kender jer. Generelt vil jeg dog sige at hvis Christians far er normalt fungerende og har været en god omsorgsgiver for Christian, kan trøste ham, når han har behov for det, berolige ham når han skal sove, skifte hans bleer og sørge for at han får mad og drikke, at han leges med og stimuleres alderssvarende osv. så tager Christian ikke skade af at være hos sin far nu selvom han naturligvis vil savne dig:o)
Hvis du på samme måde fungerer som en god tilknytningsperson for Christian, passer og plejer ham og er der for ham, så er det heller ikke noget problem at I bor hos dine forældre.
Du skal være forberedt på at Christian måske kan virke lidt afvisende overfor dig, når I ses igen. Dette betyder ikke at han nu elsker sin far højere end sin mor, men er mere et udtryk for at han jo ikke har haft dig og ikke forstår, hvor du pludselig blev af. Det bedste du kan gøre, når I ses igen er derfor bare at være der for ham, knuse og kramme, når han viser lyst til det og prøve med dine lyde og mimik at vise at du er rigtig glad for ham.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre og ønsker det bedste for jer alle 3. Rigtig meget held og lykke, jeg håber at du snart får din dreng at se igen:o) Stort knus herfra
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske