Svar: Jeg kan se han presser og presser og intet sker
23. september 2007
Alder:
9 mdr.
Hej Mette-Marie
Du har naturligvis fuldstændig ret i at den hårde mave skyldes at væskeindtaget nu er sat betydeligt ned, fordi du er igang med en ammenedtrapning... Det er du jo nødt til når du nu skal begynde arbejde, naturligvis kan du stadig amme, når I mødes og om aftenen samt tidlig morgen, så det hjælper jo lidt på det, men det er tilsyneladende ikke helt nok for Oskar.
Det er godt at han er glad for vand og det er naturligvis vigtigt at han drikker så meget vand som muligt. Prøv evt. at give ham vand af en kildevandsflaske, evt. en af dem med tut, det gør nogle gange at de drikker lidt større mængder.
Ellers handler det om at sammensætte hans kost, så han får fibre og variation derigennem. Giv ham stadig grøntsagsmos af forskellig slags og meget gerne til frokost evt. som smørbart pålæg eller ved siden af. Giv ham også rester fra aftensmaden eller køb en gang imellem et glas grøntsagmos og brug det... Lad ham også få kogte grøntsager i stykker, ærter, majs og kogt gulerod. Her kan du købe en pose frosne grøntsager, det er nemt at tage en skefuld op og koge til frokost.
Frugt, både frisk og som mos er også godt for mave. Hold igen med bananmos, men giv meget gerne både æble, pære, blomme, fersken og mos af forskellige bær. Sveskemos virker også rigtig godt på hård mave og mange har glæde af at give dette hver dag.
Frisk frugt som melon eller appelsinbåde kan også være godt. Og I kan forsøge at give ham en portion frugtgrød med mælk til dessert om aftenen eller om eftermiddagen.
Til sidst vil jeg lige sige at det ikke er altid at man har afføring hver dag, nogen har kun afføring hver 2 eller 3 dag, når de spiser almindelig mad og det er helt normalt. Det du skal se på og vurdere ud fra er konsistensen af afføringen. Om den er hård, er det kugler der kommer ud og se på om han har ondt og svært ved at komme af med det. Hvis han selv er fuldstændig upåvirket af det, så er det jo okay.
Rigtig meget held og lykke på arbejdet og rigtig god orlov til far og søn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske