Svar: Rytme og søvn - 4 mdr.
24. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Karen
Jeg kan godt forstå du synes det ville være dejligt med lidt mere struktur for dagen og det kan du også godt så småt begynde på med den alder din datter har nu.
I løbet af den næste 1½ måneds tid vil hun jo sandsynligvis også begynde med lidt skemad og det vil også være med til at give lidt mere struktur, idet det kan være fornuftigt at give dette på nogenlunde samme tidspunkt i løbet af dagen. På den måde kommer der lidt fastere tider for amning, skemad og søvn og tiden arbejder således også for jer.
Selvom du stadig ammer fuldt ud, så er der dog ingen problemer i at du forsøger med lidt faste tider og prøver at kigge lidt mere på klokken, når du putter hende. I har tidligere haft en meget god plan med formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og den tænker jeg at I skal lidt tilbage til.
Det er rigtig dejligt og fint at du tager hende over til dig og I sammen sover videre om morgenen, men når I så står op, så tænker jeg at du skal prøve at putte hende lidt senere end nu, så det er en rigtig formiddagslur hun får.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning
Morgen 8: Amning
Puttes til formiddagslur ca 9.30 evt. med amning igen
Frokost 12-13: Ammes igen og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Amning og sover en kort lur
Aften 19-20: Amning og puttes herefter til natten
Sen aften 23-24: Ammes igen
Nat: Evt. amning, men måske kan I sove fra 24-05...
Jeg tænker at det vil være gavnligt for jer, hvis du i løbet af formiddagen kunne forsøge at lægge hyppigere til, da der ofte er mere mælk på dette tidspunkt og det er godt at få din datter fyldt godt op allerede fra starten af dagen. Så behøver hun ikke efterspørge det så meget om natten. Aldersmæssigt har hun dog stadig meget behov for mælk om natten og vil ikke helt kunne undvære det, men 5 timers sammenhængende søvn ville dog være dejligt for jer begge.
Jeg håber at mit forslag til en dagsplan vil give dig lidt idéer om hvordan det kunne være og skabe lidt mere overskud på sigt:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske