Svar: Ballademager og skuespiller om natten
24. september 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Karoline
Dejligt at høre at der er kommet lidt ro omkring måltiderne og at Albert er blevet rigtig god til at spise forskelligt selv.
Som du selv er inde på, så er Albert i en alder nu, hvor han både på grund af sine fysisk og mentale færdigheder, sover mere uroligt, drømmer mere og har tendens til at vågne op om natten. Det at han motorisk bevæger sig meget mere omkring gør at han har en fysisk uro og derfor får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke rigtig kan komme videre fra og hans øgede motoriske færden gør også at han mentalt oplever mere, har flere ting der skal bearbejdes. Det er derfor ikke unormalt at der omkring 1 års alderen kommer en periode, som I beskriver. Omkring 18 måneders alderen kommer en periode igen, så er I forberedt:o)
Hvis det er timer han holder hof om natten, så kan det naturligvis være en god idé at se på hvordan han i øvrigt sover i løbet af dagen. Han skal naturligvis have lov til at sove, når han er træt, men nogle gange kan meget opvågning om natten betyde at han så skal sove mere næste dag og så har han sværere ved at sove om natten og på den måde kommer man ind i en dum cirkel. I skal derfor overveje hvor meget hans dagssøvn fylder.
Jeg synes det er rigtig fint at Albert selv er begyndt at vælge flasken fra og der er i forhold til hans alder ikke nogen grund til at begynde at introducere den igen om aftenen. Derimod er en kop sødmælk fint og I kan forsøge med en banan sammen med. Der skulle være nogle stoffer i banan som skulle være gode til at få børn til at slappe af når de skal sove. Banan skulle kunne aktivere serotonin i hjernen og få barnet til at føle sig søvnig... det er da værd at forsøge.
Derudover tænker jeg at I skal prøve at give ham jern på et andet tidspunkt. For det første er det ikke nogen god idé at give jern sammen med mælk, men i stedet kan I give det sammen med lidt frugtmos i løbet af dagen. Frugtmos fremmer optagelsen af jern, hvor mælk hæmmer optagelsen. Samtidig så tænker jeg at jernet måske kan være med til at give lidt uro i maven, hvilket jo er uhensigtsmæssigt til natten...
Det er fint at I giver ham tryghed og ro, men samtidig skal I også signalere at det ikke er tid til underholdning og at han skal sove. Han skal kunne se på jer at det er sovetid. Det lyder dog som om at det handler meget om tryghed og behov for at vide at I er der og den tryghed og nærhed skal I naturligvis give ham. Det er som sagt en fase, en periode I skal igennem.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske