Svar: Putteflaske og afvænning
24. september 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Nadia
Så vidt jeg forstår dit brev, så er det nu kun til natten at Carl stadig får sin flaske og det vil sige at om dagen kan han godt falde i søvn uden?
Det betyder at det kan være en god idé at bruge lidt de samme putteritualer som I har for dagen og overføre det til om aftenen. Hvad er det, som gør ham ekstra tryg der - puttes han f.eks. med en sut og en klud, så skal I også gøre det om aftenen.
Det er korrekt at I nu skal til at skibbe sutteflaskerne helt og en blid måde at gøre det på er ved at skrue indtaget ned, så han ikke længere får f.eks. 200ml mme, men kun får 100 og stille og roligt kan I så begynde at give ham mælk af en kop i stedet. Og tilsidst skal han så slet ikke have mælk om aftenen, men kan puttes med en godnathistorie, hvor I sidder hos ham, læser højt for ham og han kan ligge i sin seng og falde til ro ved jeres monotone stemme.
Det er vigtigt at han flaskerne stopper og han lærer at drikke mælk af en kop. Både fordi flaske i længere tid kan være skadeligt for tænderne og samtidig drikker børn også forholdsvis store mængder af en flaske og dermed er der risiko for at de får for meget mælk og der ikke er plads til rigtig mad i maven. Sundhedsstyrelsen anbefaler at man stopper med sutteflaske omkring 12 måneders alderen. Herefter kan barnet spise og drikke som den øvrige familie.
Det er dog ikke altid det lige lykkes at stoppe flasken ved 12 måneder og det kan også være okay, men det er nu og i løbet af den næste måned til 1½ at I skal nedtrappe flaskerne og få sat noget andet i stedet. Jo ældre han bliver, jo mere bevidst bliver han også.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske