Svar: Skal have hjælp til at falde i søvn selv... Hvad kan vi gøre?
24. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
I forhold til din drengs alder, så lyder det ikke helt skørt det du fortæller. Jeg tænker dog at det vil hjælpe dig og give lidt overblik over dagen, hvis du indstiller dig på at der er forskel på hvordan din dreng falder i søvn alt efter om vi taler dag, aften eller nat og at der godt må være forskel på dette.
Det vil f.eks. være helt fint at du en gang i løbet af dagen, sørger for at han har fået godt med mad og herefter putter ham i barnevognen og kører en tur. Om aftenen er det igen fint at du ammer ham og prøver at putte ham i sengen, nogle gange skal han op, have lidt mere bryst, nusses lidt osv. for at sove, men det er okay og det er godt at han starter med at sove i sin egen seng. Om natten når han vågner så er det utroligt dejligt bare at kunne tage ham over og amme ham liggende og sove videre - det har I begge glæde af og det skal du ikke have dårlig samvittighed over.
Jeg tænker også at det vil hjælpe dig med en plan for dagen og i den forbindelse skal du tænke på at din dreng har behov for 3 lure i løbet af dagen og at det er naturligt at han ikke kan puttes allerede kl. 20 med den alder han har. Mange børn er faktisk meget vågne om aftenen eller powernapper lidt først på aftenen, vågner op, spiser og sover igen. Denne hyppige aftenspisning skyldes at mælken om aftenen er mere koncentreret og ved at spise hyppigt bliver barnet fyldt godt op til natten og sover der et lidt længere stræk.
Det er ikke usædvanligt at børn skal spise ca hver 4 time døgnet rundt og meget ofte spiser de mere, også i din søns alder. Nogle børn kan godt sove et stræk på f.eks. 5 timer og det er dejligt, hvis de gør det, især hvis det er om natten. Men hvis de skal kunne det, så er det også rigtig vigtigt at de ammes hyppigere om dagen, så de ikke skal indhente et mælkebehov om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-08: Ammes igen, lige inden eller når I står op. Det er en dejlig måde at vågne på og mælkemængden er tit stor her
Formiddag 10.30: Ammes igen og puttes til formiddagslur, svøbt i dyne, voksipose eller hvad I nu har, puttes i barnevogn, evt. med sut og sutteklud, svøbes og skærmes.
Frokost 12-13: Forsøge med lidt grød og følge efter med amning.
Puttes til middagslur igen måske omkring kl 14 og ammes her evt igen. Prøv at putte i seng eller i barnevogn, igen svøbt og med nærhed, fysisk ro.
Eftermiddag 16-17: Ammes igen
Sen eftermiddag, powernapper igen, måske bare ½ time
Aften mellem 18-21: Spiser nogle gange meget hyppigt her, for at fylde sig op til natten
Puttes 21-21.30 og alt efter hvor meget du har ammet, er det naturligt at amme inden putning til natten.
Nat 22-05: Her vil det igen være naturligt med en amning på et eller andet tidspunkt.
Som du kan se er der rigtig mange amninger i løbet af dagen her og jeg har prøvet at passe det ind i forhold til de tidspunkter du har givet mig. Denne plan ville være alderssvarende, men igen en plan for et barn som spiser meget bryst... der er andre børn som i 4 måneders alderen slet ikke har behov for dette mønster og sover helt anderledes, men igen er det normale jo vidt forskelligt.
I takt med at din dreng begynder at få mere skemad og bliver tættere på de 6 måneder, så vil dagsplanen ændre sig, han vil begynde at spise på lidt mere faste tider, i takt med at skemaden øges nedsættes hyppigheden af brystet, han vil måske begynde at gå lidt tidligere i seng, stå lidt tidligere op osv...
Jeres dreng skal lægges i sin barnevogn eller i sin seng på det tidspunkt hvor han er mæt og træt og trænger til at sove, og ikke er vågen nok til at protestere, men sover videre. Han skal registrere at han lægges der, men altså være træt nok til at sove videre, svøbt og tryg med sin sut. Du skal fornemme at hans vejrtrækning er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn, men stadig ikke sover, så putter du ham stille og roligt fra din favn. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde og vug ham blidt med rolige rytmiske bevægelser.
Det lyder som om at I er på rette spor og din dreng lyder jo virkelig til at trives. Det skal du også fokusere på.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske