Brev:
Det går bare ikke længere
25. september 2007
Alder:
3 mdr.
Det går bare ikke længere
Hej
Tja jeg er den lykkelige mor til 3 drenge. Som er ved at give op her.
Jeg er udenlandsk dansker og har derfor aldrig talt med en sundhedsplejerske om den mindste og jeg har bare brug for et skub til et acceptabelt liv for mine 2 store drenge.
Min den yngste på 16 uger har aldrig ville falde i søvn selv. Ikke det er noget nyt, den ældste ville heller ikke sove før han var omkring 1 år (taler både dag og nat), men som første gangs mor troede jeg bare det var mig.
Min mellemste husker jeg lige så tydelig første gang jeg lagde ham i barnevogn og tremmeseng. Sagde jeg til både ham og mig selv det her kan du godt. Og det kunne han. Han er i dag 21 måneder og sover stadigvæk lige efter bogen. Og selv.
Jeg synes jo jeg har gjort det samme med lille Frederik (som Victor den mellemste), når jeg ligger ham tror jeg på han kan.... Men nej. Han er ren og lækker. Mælken fejler ikke noget vægten stiger fint. Og alligevel vælger han at skrige som en sindsyg når søvnen skal overvinde ham.
Jeg har fra første dag af prøvet at give ham en rytme (iht måde at ligge ham til dagen og natten), og det er han fuldstændig ligeglad med. Så det er ham der sætter rytmen, hvornår han bliver nedkæmpet til at sove. Og det mener jeg.
Han er langt over det tidspunkt, hvor jeg kan amme ham til søvnen. Så måden at falde i søvn på er om aften rullet ind i sin dyne og vippes skrigende til han giver op. Og i løbet af dagen i en slyngevugge vippende. (og den skal så løbende vippes mellem 5 til 20 min af gangen med intervaller af 10 min eller 30 min) Har opgivet barnevognen helt det går slet ikke. Sut vælger han fra (bliver ved at prøve med den store runde) Sutteklud over hoved det flipper han totalt ud over. Skal hurtig sige at jeg går hjemme med Victor også som bare ikke accepterer at jeg forsvinder i de der lange perioder for at vippe lillebror.
Skal lige sige at grunden til jeg vipper ham er nogle gange vræler han i søvnen og andre gange kan jeg bare se på ham at han sover inden i. Vil bare ikke sove uden hjælp.
Så alt i alt har jeg brug få et skub til at lærer ham at falde i søvnen selv. Er sikker på det evt kunne være min løsning til at han sover videre.
Jeg har bogen sov godt og det går bare ikke. Er ikke lige mig den med han skriger.
Sovemønster har vi vel ikke, men vi har 2 varianter om aften.
Han bliver nedkæmpet kl ca 20 vågner 30 min efter, men kan ammes til at sove videre tit. Så sover han til omkring 3-4 stk og så op kl 7.30 (det er fint) Dog hvis han vågner og det gør han jo nogle dage, kan jeg ikke få ham til at falde i søvne før efter 2 timer det vil siger omkring 23 tiden nogle gange går det helt galt så hedder det 1 stk. (og så er vi mange gange op den nat efterfølgende)
Han kommer op 7.30 hver dag, så ligger jeg ham 9.30 hvor jeg vipper i ca 5 min første gang og så starter showet igen efter 30 min hvor han vælger at sove videre i sine intervaller at 10 min eller 30 min (hvor jeg vipper) eller står op og så er hele dagen noget rigtig rod. Max sove tid med vip 2 timer så går den ikke mere. Og så kan jeg nå jeg henter den store i skole få ham til at falde i søvn i en vikkel jeg tager på og det er kl 16.30 og der er han gnaven gnaven. Så må han ikke sove mere for ellers går det galt om aften.
Så min fornuft siger mig at det er ikke holdbart han bliver ældre og så bliver moren rigtig træt af ham.... Er på nuværende tidspunkt rigtig øv og ked af jeg ikke kan finde ud af at lærer ham at sove ved egen hjælp.
Håber du kan hjælpe mig med et skub ud af den her onde cirkel.
Med venlig hilsen
mor til 3 meget forskellige drenge