Svar: Vil ikke lægges i sengen - tages i opløbet?
25. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Jeg er slet ikke i tvivl - jeg mener helt sikkert at du skal knuse og kramme din dreng og give ham den tryghed han ber om lige i øjeblikket. Hvis det betyder at han har behov for at sidde på skødet eller ligge ved siden af jer, for at falde i søvn, så skal I gøre det.
Det er netop vigtigt at han ikke begynder at opleve sengen og det at blive puttet og skulle overgive sig til søvnen som noget negativt og der er ingen grund til at lade ham græde sig i søvn, det kommer der ikke noget godt ud af.
Når du knuser og krammer ham og lader ham klynge sig til dig, så aktiverer du via berøringen, kroppens egne opioider som får ham til at slappe af. Hvis du derimod lader ham have skrigeture i egen seng, så øges niveauet af stress i hans krop og vi ved jo alle, at når vi er stressede så kan vi slet ikke finde roen og får slet ikke sove.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvornår han begynder atter at være parat til at starte natten i sin egen seng, hvor du kan nøjes med at sidde ved siden af, men lige nu er han igennem en periode, hvor han af flere grunde føler sig mere utryg og du skal give ham den ro og tryghed han beder om. Så du skal lytte til dit hjerte og til hans signaler:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske