Brev:
Tandbørstning og negleklipning
25. september 2007
Alder:
12 mdr.
Tandbørstning og negleklipning
Kære Helen.
Så er jeg nået til opdragelsesdelen - uha!!!
Det går op for mig, at jeg ikke har spor forstand på børn, og det er jo lidt et problem, når man har fået en enkelt af slagsen:-) Jeg er selv den yngste søskende og har aldrig rigtig kendt nogen med børn, så jeg ved simpelthen ikke en hat om, hvordan man opdrager. Har du et godt forslag til en bog man kunne kigge lidt i?
De fleste ting synes jeg kommer af sig selv, men der er stadig rigeligt man kan blive i tvivl om.
For eksempel synes jeg det er svært med de der ting, som man jo er NØDT til, men som barnet ikke kan lide. Hun SKAL jo have børstet tænder og klippet negle, men det er ikke spor sjovt, at hun nu bryder tudende sammen ved synes af tandbørsten! Jeg prøver at holde hende og tale roligt og stille til hende, men hun går helt i flitsbue. Neglene må jeg ordne i den høje stol, hvor hun sidder spændt fast. Vi der har børn, som ikke sover meget tungt (!) kaster os ikke ud i at risikere en vækning pga. negleklipning:-)
Min datter havde jo meningitis da hun var 10 uger, og der blev hun holdt fast mange gange i døgnet for at blive stukket i, og derfor er jeg lidt nervøs for, at det kan virke meget voldsomt for hende, at jeg nu gør det. Måske lægger jeg for meget i det, men hun reagerer i hvert fald!
Jeg skal vist bare lige vide, om jeg gør det rigtige, eller om jeg skal tage et særligt hensyn til hende. Tænderne skal jo børstes!
Det andet jeg lige ville spørge dig om er: Nu sover hun faktisk ret godt! Jeg tør næsten ikke sige det, men det går ok! Og nu vil vi gerne snart genoptage lidt socialt liv igen, og meget gerne sammen med hende. Jeg vil SÅ gerne kunne tage hende med til en middag hos gode venner engang imellem, og så evt. lægge hende i hendes campingseng og senere tage hende med hjem og sove. Tror du jeg løber en stor risiko for at ødelægge den gode søvncirkel vi er kommet ind i? Er der noget særligt jeg skal huske, når vi forsøger os?
Tak for al din hjælp gennem mit første forældreår - det har været helt uvuderligt at få gode råd og opbakning!
Mange hilsener fra Susanne