Svar: Tandbørstning og negleklipning
25. september 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Susanne
Tusind tak for dine pæne ord til mig og hvor er det dejligt at høre at jeres dejlige lille pige udvikler sig og trives så godt:o)
1-3 års alderen er en rigtig svær alder og man bliver som forældre stillet i nogle situationer, som kan være rigtigt svære. Der sker så meget med børn i den alder, den alder som man tidligere kaldte for trodsalder, men som man nu kalder for selvstændighedsfasen:o)
Din datter har en utrolig stor udforskningstrang, hun undersøger verden omkring sig, men hun undersøger også dig og dine reaktioner på de ting hun gør. Hun skal lære at indgå i et samspil med andre personer, hun skal i løbet af de næste år lære hvordan man opfører sig sammen med andre, hun skal vide at der er visse regler og dermed også visse grænser og det er her at opdragelsen kommer ind.
Det bedste du kan gøre er at lytte til hende. Når hun f.eks. bliver vred, eller ked af det, frustreret, så lyt til hende og prøv at finde ud af hvorfor hun bliver det. Du skal gennemtænke hvorfor du siger nej, nogle gange er det måske fordi du er træt og ikke rigtig orker det du fornemmer at hun vil, andre gange siger du nej, fordi du ved at det kan være farligt for hende og hun kan komme til skade, hvis hun fortsætter det hun er med osv.
En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og det er anstrengende for både forældre og barn. Prøv derfor at give alternativer og mød hende ved at sætte ord på. Hun er selv for lille til at fortælle tænker og hvordan hun har det, men du kan hjælpe hende ved at sætte ord på, så hun føler at du forstår hende. Det kan være ved f.eks. at sige: "du bliver bare så ked af det lige nu" eller det kan være ved at tilbyde et alternativ til det hun gerne vil "Du kan ikke få en is, men du kan få et stykke agurk".
Da der som sagt sker rigtig meget med din datters udvikling i øjeblikket, så kan det ikke undgås at I kommer i nogle situationer, hvor der opstår konflikter. I hverdagen føles konflikter besværlige, de kommer om morgenen, ved middagsbordet, ved sengetid, når man er ude at handle osv. og konflikter vil vi helst undgå.
Men det er dog sådan at konflikterne er med til at udvikle både jer og jeres datter og de er en del af livet. Det vigtige er dog at løse konflikterne på en god måde og derfor er det super godt at du efterlyser redskaber til at løse de konflikter du allerede kan fornemme er ved at komme:o)
Der er især to bøger jeg vil anbefale dig, som jeg synes er utroligt gode. Den ene er bogen "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" skrevet af Grethe Kragh Müller. Denne er netop lige blevet genoptrykt af forlaget.
Den anden bog er den nye bog af Margot Sunderland som hedder "Fantastisk forældre", den er netop udgivet på Det Schønbergske Forlag og er en af de bedste bøger om børneopdragelse som jeg nogen sinde har læst! Jeg er sikker på at den vil hjælpe dig lidt videre.
Det er to rigtig gode bøger og måske en idé til julegaveønske... det varer jo ikke så længe før vi også skal tænke på det.
Lige med hensyn til tandbørstning og negleklipning, så er det jo noget af det som skal gøres og en af de konflikter som alle forældre oplever på et eller andet tidspunkt. Nogle gange hjælper det at bryde den vane man er kommet ind i, det kan være at børste tænderne imens man ligger ned, eller sidder på skødet, eller foran et spejl, at man får lov til at børste mors tænder lidt, at far forsøger sig i stedet for mor, at man prøver med en elektrisk tandbørste osv... andre gange er man bare nødt til at holde fast i at de tænder skal børstes.
Det samme med negleklipning, nogle gange kan man få lov til at klippe dem, imens barnet sidder i badekarret, eller hvis barnet får lov til at plaske med vand i håndvasken imens og man så samtidig kan lege lidt med sæbeskum...
Med hensyn til en tur i byen og ud at spise hos nogle venner, så synes jeg at I skal give jer selv lov til dette. I er nødt til at prøve det og se hvad der sker. I kan godt tage campingsengen med, men lad være med at forudsætte at hun vil sove der, det er ikke sikkert hun vel og så fred være med det. Måske hun kan ligge på sofaen eller på sin dyne på gulvet... det betyder ikke noget, bare hun er rolig og har det godt, så lad være med at fokusere på "hvad man bør gøre" og "hvad vennerne tænker"...
Det er en god idé at I øver jer i det små (der kommer jo netop en jul, hvor der vil være meget mere man skal til), start med at lave en aftale der ikke ligger for sent, aftal f.eks. at komme sidst på eftermiddagen så I har mere tid til at snakke inden aftensmaden og hvis det så ikke går med at få hende til at sove, så kan I gøre tidligere hjem. I kan evt. meddele at I ikke regner med at blive hængene hele aftenen netop på grund af jeres datter.
Det kan godt lade sig gøre og det skal nok gå helt fint:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og tillykke med 1 års dagen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske