Brev:
MME? Jeg trænger til lidt luft
25. september 2007
Alder:
5 mdr.
MME? Jeg trænger til lidt luft
Kære Helen,
Nu har jeg siddet og søgt i brevkassen efter et svar på det jeg spekulerer over mht. min Emil, men kan ikke finde noget. Derfor stiller jeg dig lige (endnu) et par spørgsmål (er vel bare lidt for nervøs for at være en plageånd ;)).
Jeg bor alene med Emil. Hans far, min kæreste, er flyttet af personlige årsager. Vi håber og arbejder begge på, at han med tiden kan flytte tilbage til os, men gennem de sidste par måneder har jeg stort set været alene om Emil og det har til tider været hårdt. Selvom jeg slet ikke kan få armene ned over hvor fantastisk et lille vidunder han er og hvor heldig jeg er over at være hans mor, føler jeg ofte at jeg kører på pumperne. Jeg har ikke engageret mig i nogen mødregruppe og er i det hele taget meget bundet til hjemme og Emil. Jeg trænger så meget til at få lidt luft og komme lidt ud.
Emil er meget nem. Han sover stort set gennem om natten, vågner en enkelt gang – nogle gange 2 – for at blive ammet og han sover tilmed for det meste op til et par timer til formiddag. Om eftermiddagen kan jeg ikke rigtig få ham til at sove, hvilket vel er klart når han sover så fint om natten og formiddagen. Det er stadig lidt noget ”klat-værk”. Men det er også på dette tidspunkt jeg ofte kan føle udmattelse og trænger til hjælpende hænder. Det er også selvom jeg forsøger at udnytte hans formiddagslur til mine daglige gøremål, mit bad osv.
Far vil gerne komme mere på banen og har tilbudt at være sammen med ham nogle eftermiddag/aftener så jeg kan koble lidt af, men eftersom jeg ammer Emil skal jeg malke ud hvis jeg skal væk fra hjemmet i et par timer. Min mor, der ellers er jordomsejler, er kommet hjem for en 3-måneders periode og vil også gerne aflaste mig lidt.
Det med at malke ud har jeg altid haft enormt svært ved. Først købte jeg en mælkesuger på apoteket, men følte det var en kamp. Så har jeg spenderet lidt flere penge i en ”Pigeon” brystpumpe som jeg slet ikke kan få til at virke ordentlig – selvom jeg følge instrukserne. Det tager en evighed bare at få 20 ml ud.
Hvad med modermælkserstatning? Jeg vil så inderligt gerne amme så længe som muligt og er bange for at han bla så vil profitere flasken frem for brystet. Men hvis det kun bliver én gang ugentligt måske, vil det så kunne gøre noget?
Hvad med min mælkeproduktion på sådan en dag?
Emil er begyndt at få grød ved 12-tiden hver dag nu. Det går rigtig fint. Han spiser en lille halv dl og hans mave lader faktisk til at fungere bedre og bedre (han har i de sidste mange mdr haft 10 dage mellem afføring). Man hører at mme giver hård mave og det ønsker jeg jo ikke.
Jeg trænger bare sådan til kræfter så jeg ikke konstant føler at skulle køre på pumperne. Jeg vil jo så gerne nyde min lille dreng og ikke føle at dagene er så hårde.
Håber du kan rådføre mig lidt igen.
Mange hilsner
Trine