Brev:
Middagslur i dagplejen
25. september 2007
Alder:
20 mdr.
Middagslur i dagplejen
Kære Helen,
Vi er stødt ind i en lille udfordring, som vi håber du kan hjælpe os med.
Det handler om Anna på 20 måneder og hendes manglende evne/vilje? til at sove til middag hos sin dagplejemor. Hun er blevet passet der siden hun var 1 år gammel og i begyndelsen sov hun ikke ret meget i løbet af dagen, men trivedes iøvrigt, så vi gjorde ikke noget ved det.
Så begyndte hun kun at sove 1 gang om dagen og det har i perioder været mellem 1 og 2½ time i træk. 1 time er vel i underkanten til en pige på hendes alder, men igen hun trives, så vi har ventet på at det skulle blive mere stabilt.
Så her efter sommerferien 1/9 begyndte en ny dreng på 10 mdr i dagplejen og sidenda har hun kun sovet mellem 10 min og 1 time. Hun vågner ifl dagplejemoderen med et skrig og vil ikke sove videre. Dagplejemoderen forsøger at stå ved barnevognen, vugge, tage ind på sofaen men ingenting hjælper. Den anden dag havde lejestuen (hvor hun er om mandagen) besøg af en sundhedsplejerske, som konkluderede at børn i den alder sover ml 2½ og 3 timer, så hun må jo have ondt et sted, siden hun vågner, og beskedden til os var at vi skulle tage hende til lægen!
Ørerne har vi fået chekket og de er fine. Hjemme sover hun godt om natten. Fra ca. 20.00 - ud på natten, hvor hun kommer ind til os, så hun kan godt sove mere end 1 time i træk. I week-enden får hun tit formiddagslur på ca 1 time og igen middagslur på ca 1-1½ time, for hun virker træt om formiddagen.
Vi er lidt i syv sind. Vi vil jo gerne hjælpe hende til at sove bedre om dagen, så hun får mere ud af eftermiddag og aften, men hvordan? Læge synes vi er lidt spild af tid da hun jo trives, så vores umiddelbare tanke er, at hun er jaloux på den nye dreng og det er hendes måde at reagere på? Hvad mener du?
På forhånd tak for din hjælp, Vi ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Anna's mor