Svar: Middagslur i dagplejen
25. september 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Anna's mor
Hvor meget børn sover om dagen afhænger jo naturligt af hvor meget det sover om natten og de fleste børn vil normalt fint være i stand til at få den søvn de har behov for, hvis man tilbyder dem ro og gode sovevaner. Det lyder som om at dagplejer er sød og omsorgsfuld og forsøger at skabe en god stemning og struktur omkring det at sove og det er jo dejligt.
Anna har dog en alder nu, hvor hun begynder at opleve meget mere af verden og begynder at få lidt fare-fornemmelse. Hun er sandsynligvis så mobil nu at hun er begyndt at løbe mere rundt, hun kravler op osv og det gør at hun pludselig begynder at finde ud af at man kan falde og slå sig, at man kan blive væk, at når man kravler højt op, så kan man ikke selv komme ned igen osv. Netop dette gør at mange børn i Annas alder, har en periode, hvor de drømmer mere og sover meget uroligt og de kan faktisk have mareridt agtige drømme, hvor de vågner med skrig, som I beskriver at Anna gør.
At hun ikke gør det om natten skyldes nok at hun jo kommer ind til jer, når hun vågner og får trygheden og nærheden og derfor er i stand til at sove videre. Selvom dagplejer er god og Anna også bruger hende som omsorgsperson, når I ikke er der, så er hun stadig ikke mor og far og virker således ikke så betryggende som I gør.
Jeg tænker derfor at Annas reaktion er helt normal for hendes alder og det bedste man kan gøre er at betrygge hende i at alt er okay og at hun kan tage det stille og roligt. Forsøge at bibeholde gode sovevaner om dagen, men ikke gøre et stort nummer ud af det, hvis hun kun sover kortvarigt. Hun skal nok indhente den søvn hun mangler, måske hun så i en periode har behov for en lille powernap om eftermiddagen...
At der er kommet en ny dreng i børnehaven, som naturligt kræver dagplejer mere kan naturligvis også spille ind. Direkte jalousi tror jeg dog ikke der er tale om, men mere at Anna i kraft af sin alder lige nu har behov for at få ekstra tryghed og ro og at dagplejer naturligt ikke er så tilgængelig fordi der er kommet en ny...
Der er børn der i Annas alder ikke sover mere end 1-2 timer i løbet af dagen fordi de så sover så meget mere om natten og det er okay. Det vigtigste er netop at hun trives og udvikler sig og I kan se at hun har det godt:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre og giver jer lidt ro i sjælen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske