Svar: Mad og vægtstigning
26. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Det er altid rigtig svært, når man får forskellige ting at vide. Flere forklaringer og råd er godt nok, så man har en bred vifte at vælge ud fra, men det giver desværre også ofte en unødig forvirring..:o) Der er stor forskel på, hvordan der vejledes i England i forhold til i Danmark, men der er generelt stor forskel på anbefalinger når det drejer sig om børn og deres sundhed og trivsel, alt efter hvor i verden man befinder sig.... så jeg kan godt forstå du synes det er svært.
Med hensyn til Amayas vægt, så kan jeg godt se at hun er en lille pige og at hun tager sparsomt på, det vigtigste er dog at hun trives og virker glad og tilfreds og jeg synes ikke du skal presse hende unødigt til at spise, men i stedet acceptere, når hun stopper efter 80ml og så må det være sådan.
Hvis vi siger at hun spiser 8 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 3 time og at hun hver gang spiser 80ml så får hun ca 650ml i døgnet og det er okay. Jeg synes ikke hun skal have meget mindre, det vil sige at jeg vil helst ikke have hende ned omkring de 500ml. Samtidig synes jeg dog at 600-650ml er en mængde du skal acceptere. Og så skal du sige til dig selv at hun jo bliver fulgt at både læge og sundhedsplejerske og har ifølge din sundhedsplejerske fine elastikker - og selv hører I jo heller ikke til de største:o)
Mit råd er derfor at du forsøger at give hende mad ca hver 3 time. Prøv evt. med en sut med 2 eller 3 huller i stedet for et enkelt, så du er sikker på at mælken flyder lidt lettere til hende. Jeg ved godt du har forsøgt det og ikke oplever forskel, men prøv alligevel med flere huller. Evt. også en anden type flaskesut.
Et spisemønster med 3 timers interval kunne så hedde noget i retning af kl. 6, kl. 9, kl. 12, kl 15, kl. 18, kl 21 kl. 24 og evt. kl. 03.
Læg mærke til om det hjælper noget at hun får flasken når hun sover, om hun spiser den bedre og måske spiser lidt mere kl. 21 og 24. Hvis hun her er i stand til at spise 100 ml eller måske mere, så er det jo rigtig godt og så behøver du ikke give hende noget midt nat med mindre hun vågner.
Nogle børn er mest parate til at spise, hvis man giver dem mad lige når de vågner op, altså ikke starter med maden efter skiftning, men starter med mad når de vågner og så først skifter og pludrer osv. bagefter.
Nogle børn vægrer sig mod at ligge i favn, når de skal spise og her kan det nogle gange være en fordel at lade dem ligge under et aktivitetsstativ eller en uro eller lignende som de kan ligge og kigge på imens de får deres flaske. Nogle gange hjælper det at lægge sig ved siden af barnet i dobbeltsengen og lade barnet spise af flasken imens man ligger ved siden af. Det synes jeg også I skal forsøge.
Det kan godt være på grund af refluks at din datter begynder at græde, når hun spiser, det kan også være fordi hun føler sig presset. Mad skal hun dog have og jeg synes du skal overveje om du skal drøfte refluks og evt. ændring af erstatning med lægen. Det er helt relevant at du har lægen med på sidelinien her.
Du bliver nødt til at slappe af og så holde fokus på at hun lige nu spiser og at de 650ml er nok til at sikre hende de vitaminer og mineraler hun har behov for. I forhold til hendes vægt, så betyder det ikke så meget om man er lille eller stor. Det der er vigtigt er at hun følger sin egen kurve. Prøv at gå ind i "Livets bog" her på medlemssiden og tegn din datters kurve ind, så kan du se hvordan hun ligger.
Med hensyn til afføring så er hver 2 dag okay, det hænger sandsynligvis også sammen med at hun ikke spiser de store mængder. Det vigtigste er dog her at hun fortsat kommer af med sin afføring og at maven holdes igang. Netop fordi det spiller ind på hendes appetit - hun spiser mere, når hun har afføring end hun gør, hvis der går for lang tid imellem. En dag om ugen synes jeg ikke er okay, så synes jeg du skal give Amaya laktulose - hun må få en ml pr kl. så du kan give hende f.eks. 2 ml formiddag og 2 ml aften og gøre det dagligt og se om det vil have effekt.
Det er vigtigt at hun ikke presses for meget, da du så kan risikere at hun helt afviser flasken og slet ikke vil tage noget til sig. Du må derfor forsøge at acceptere at når hun siger fra efter de 80ml, så vil hun ikke have mere og så må du pludre med hende og gøre det hele hyggeligt og rart - at sidde 40minutter for at få 20ml i hende er uholdbart for jer begge. Det er vigtigt at du også prioriterer at I skal have det rart sammen og at maden og det at spise ikke fylder det hele og gør det hele så negativt.
Med hensyn til trøske, så kan det sagtens være mælkebelægninger din datter har på tungen. Du kan prøve at rense det med en lille engangsklud med lidt danskvand - hvis det går let væk, så er det mælkerester, hvis det sidder godt fast, så er det sandsynligvis trøske. Hvis hun har trøske i munden, så kan det også gøre ondt og give smerter og manglende lyst til at spise. Trøske er jo en svamp og børn der har trøske i munden vil ofte også have en svampeinfektion i bleområdet, så er din datter rød for neden? I givet fald skal hun naturligvis behandles.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre og ikke skaber mere forvirring. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske