Svar: Mælkemængde og vågner ofte om natten
27. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Som du skriver er din dreng jo en stor dreng og han er ganske givet sulten. Det er derfor rigtig godt at han er glad for skemad og spiser godt af dette 3 gange dagligt. Derudover skal han jo så have sin mælk og det er fint at du nu giver flaske.
Som du beskriver ham, så skal du nok regne med at han ved siden af sin skemad fortsat har behov for ca 750-800ml mælk i døgnet. Og lægger jeg de tal sammen som du har sendt (75+200+75+200+150) så giver det tilsammen ca 700ml og derfor er det et reelt behov, når han om natten har behov for en flaske.
Hvis du således gerne vil have ham væk fra denne, så vil det være nødvendigt at du forsøger at få ham til at drikke en flaske mere i løbet af dagen. Dette kan dog være lidt svært da han jo tydeligvis drikker mest, når han er sover eller halvsover...
Alternativet er jo at du forsøger at få ham til at sove videre om natten og så starter tidlig morgen med en morgenflaske i stedet for grød og så giver grøden som et senere morgen måltid i stedet. Så kunne en plan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød med mme eller vand i kop
Formiddag 9.30: Puttes til formiddagslur med en flaske mme
Frokost 12: Grøntsagsmos, mme eller vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13
Eftermiddag 15-16: Flaske med mme
Aften 18: Grøntsagsmos, mme eller vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl. 19-20
Sen aften 23: Flaske med mme
Og så tror jeg faktsik godt at han vil kunne sove til næste morgen tidlig, hvis han er fyldt således op i løbet af dagen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat også med start på arbejde igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske