Svar: Dårlig sovevane?
27. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Planen for dagen ser rigtig fin ud og umiddelbart lyder det ikke som om at din datter mangler mad og at det er af den årsag hun vågner.
Jeg tror derimod at det handler om den udvikling hun går igennem lige nu. For det første er hun sandsynligvis begyndt at bruge sig selv mere motorisk og triller mere omkring. Det gør hun også i søvne og får sig derfor lagt i en stilling, som hun ikke selv kan komme videre fra. Derfor har hun brug for at du hjælper hende med at skifte stilling om natten, blive lagt lidt om på siden og få dynen om sig igen, hvor efter hun så kan sove videre.
I kraft af hendes alder, så drømmer hun også mere, alt det hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og derfor sover hun også mere uroligt. At komme over til dig at ligge er derfor både trygt og beroligende og det er derfor hun falder til ro hos dig.
Du kan naturligvis forsøge om ikke du ved at hjælpe hende med at skifte stilling, berolige hende lidt, holde hende i hånden og kærtegne hende blidt kan få hende til at sove videre i sin egen seng. Det vil hun sandsynligvis kunne de fleste gange. Men hvis hun ikke kan det, så er det helt okay at du tager hende over til dig i sengen, når der så er ro på, så kan du forsøge at putte hende tilbage i egen seng igen, så hun fortsat oplever at sove og vågne der, men igen - falder du i søvn og I bare sover, så fred være med det.
Så det lyder altså som en af de der øv-perioder man skal igennem:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske