Brev:
Intervalsøvn
27. september 2007
Alder:
5 mdr.
Intervalsøvn
Kære Helen
Hjælp. Min datter vil kun sove i korte intervaller og jeg er ved at være noget tyndslidt af mangel på søvn. Vores døgnrytme ser ud som følger:
7-8.00 Op og sende Isabella i dagpleje. Victoria leger i sin kravlegård.
8-9.00 Victoria ammes og underholdes, da hun skriger og klager, hvis jeg vil klædes på eller børste tænder eller noget andet, der kortvarigt tager opmærksomheden fra hende.
9-10.00 Victoria lulles i søvn i barnevognen og sover i ca. ½ time. Har prøvet at hjælpe hende videre i søvnen, men kan ikke få hende til at sove længere. Her får jeg tøj på og bliver vasket lidt og får endelig børstet tænder :o).
10-12.00 Jeg leger med og underholder Victoria. Hun vil gerne lege på sit legetæppe på gulvet, men kun hvis jeg kigger på hende. Jeg har forsøgt at sidde på gulvet ved hende og læse en bog, men det accepterer hun ikke.
12-13.00 Spiser grød (½dl. mere vil hun ikke) får vand af kop og ammes.
13-14.00 Leger, men bliver ked af det, hvis jeg laver noget som helst andet end at lege med hende. Jeg kan f.eks. ikke lægge hende på køkkengulvet mens jeg tømmer opvaskemaskinen og lignende små opgaver. Jeg er blevet rigtig god til at klare næsten alt med en hånd/arm.
14.00 her vil hun gerne sove igen og bliver puttet i barnevognen. Søvnen bliver dog ofte afbrudt af Isabella, der kommer hjem fra dagpleje kl. 14.30 og er fuld af krudt. Har prøvet at putte hende i forhaven med alarm, men der er en del trafik og anden larm, der vækker hende. I baghaven vækker Isabella hende.
Eftermiddagen går på samme måde som formiddagen. Far går rundt med hende mens jeg bruger tid med Isabella, hun skal jo også mærke, at hun har en mor. Far kan dog ikke blive ved ret længe med at gøre Victoria tilfreds, da det kun er mor der dur lige nu.
18-19.00 Spiser grøntsagsmos, får vand af kop og ammes. Tager en powernap på ca. 15 min. til ½ time. Herefter bliver hun vasket og får nattøj på mens far putter Isabella.
20-21 Får 150 ml. MME eller vælling, ammes i søvn og sover til midnat. Herefter vågner hun hver time og vil ammes. Hun hyggesutter længe (½-1time) og hvis jeg tager brystet fra hende skriger hun straks op og jeg kan tage endnu ½ til 1 time med hende igen inden hun sover endnu en time. Jeg har prøvet at snige sutten ind efter amningen, men det opdager hun og vågner. Ved 5 tiden falder hun endelig i søvn og sover til 7.00, hvor en ny dag truer.
Jeg har prøvet alle de ting du foreslog sidst, men jeg synes at det er blevet værre end det var - dog tror jeg ikke at det har sammenhæng med dine råd ;o)
Jeg er efterhånden noget brugt og min tålmodighed og opfindsomhed kan efterhånden ligge på et lille sted. Jeg har fået hende undersøgt af en læge, og da jeg selv er under uddannelse til zoneterapeut, har jeg også behandlet på hende. Fordøjelsen fungerer efterhånden fint. Grøden har gjort, at hun har afføring hver dag og oftest også flere gange om dagen. Hun virker ligeledes heller ikke besværet af maven mere. Jeg ville gerne have hende over i egen seng og sove, men orker ikke at stå ud af sengen hver time og hente hende til amning.
Jeg arbejder på at trappe grøden op til 3 gange dagligt, men hun spiser ikke så meget ved måltiderne endnu, og er først startet på fast føde før 3 uger siden, så hun skal også lige have en chance for at vænne sig til maden. Hun er ikke så vild med at bruge sut. Har prøvet alle de forskellige sutter jeg har kunnet finde (også NÛBY).
Motorisk er hun fin. Hun vender sig fra ryg til mave, kan hæve sig op på albuer, skyder numsen op, når hun ligger på maven, sidder fint på skødet af mig og vil gerne stå på skødet af mig og hoppe. Hun skifter legetøjet fra hånd til hånd og propper sine fødder i munden. Rækker ud efter alt og følger interesseret med i alt omkring hende. Hun er også rigtig glad og storpludrende og smiler og griner højt, når jeg sidder med hende og leger med hende. Hun er glad for Isabella og de leger også sammen til stor fryd for dem begge, så alt i alt er jeg sikker på, at hun trives. Der er kun søvnen, der ikke fungerer.
Jeg håber at du kan hjælpe mig videre. Jeg synes dog mange gange det hjælper, at sætte ord på det hele, når jeg skriver til dig og sætter stor pris på dine tanker.
Kærlig hilsen
Isabellas og Victorias mor