Svar: Intervalsøvn
27. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Isabellas og Victorias mor
Jeg kan godt høre at det kan være svært at få dagligdagen til at hænge sammen hos jer og jeg tænker at det med ½ dl. grød 3 gange dagligt, samt lidt hyppigere amning i løbet af dagen måske vil hjælpe. Samtidig tænker jeg at det vil være godt, hvis du kunne forsøge at sætte lidt mere faste tider for dagen og på den måde få lidt mere struktur.
Jeg kan se at du både ammer og giver flaske og at Victoria faktisk drikker en pæn stor mængde modermælk som efterfølges af amning. Jeg tænker derfor at du måske skal forsøge at supplere din amning med en flaske også i løbet af dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen: 08.30: Ammes eller du kan evt. forsøge med ½ dl. grød og amme efterfølgende
Puttes til formiddagslur ca 9.30 med en flaske mme
Frokost 12: Grød, igen ½ dl. er fint, evt. med lidt frugtmos på eller du kan forsøge i det små at introducere lidt grøntsagsmos - det kunne også være en blanding f.eks. risgrød med gulerodsmos.. Vand af kop og ammes
Puttes til middagslur kl. 13-13.30 og du kan evt planlægge en daglig gåtur her. Det er vigtigt at Isabella ikke vækker Victoria og derfor vil det være godt hvis du endten kunne få Victoria til at sove lidt tidligere end normalt eller hvis Isabella evt. kan hentes lidt senere, så de to ting ikke kolliderer.
Eftermiddag 15-16: Amning eller suppleres med en flaske af far og powernapper herefter igen lidt om eftermiddagen f.eks. 16.30-17
Aften 18-19: Grøntsagsmos, vand af kop og ammes. Vaskes, får nattøj på osv.
Puttes til natten kl. 20 med en flaske mme eller vælling, ammes og sover som nu
Sen aften 24: Ammes eller flaske med mme
Nat 24-06: Evt. amning x 1
Jeg tænker dog at hvis Victoria begynder at få mælk som dagsplanen her beskriver, så er hun meget fint dækket ind og behøver ikke ekstra mælk om natten. Det kan godt være at hun vil have trygheden, men i givet fald kunne du måske lade hende prøve at sove lidt sammen med far, han har jo den samme rolige vejrtrækning og kan give samme fysiske kontakt, men ingen bryst og måske vil hun derfor kunne sove uden mælk i tidrummet 24-06...
Samtidig tænker jeg også at det vil være rart for jer alle hvis hun kunne begynde at sove mere i sin egen seng. Nogle familier gør det at de fjerner siden af tremmesengen og stiller sengen helt op til dobbeltsengen, så sengene bliver 'bygget sammen'. På den måde vil Victoria kunne ligge i sin egen seng og du vil om natten kunne berolige hende med en hånd, vugge hende lidt, når hun ligger på siden, hjælpe hende med at skifte stilling osv. uden at du behøver stige ud af din egen seng. Ofte vil din stemme også kunne være nok til at give hende roen. Så at indføre nogle faste beroligende ord kan nogle gange være godt og kan hjælpe hende videre i søvnen på sigt.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre igen, rigtig god weekend, når du når så langt og måske du skulle lade far prøve at tage lidt over her i weekenden. Victoria tager jo en flaske og så lad far passe hende nogle timer i løbet af formiddagen imens du og Isabella gør noget sammen. Det hjælper faktisk nogle gange at en anden kommer til, at rutinen bliver brudt:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske