Brev:
Trøst om natten og puttes af far
27. september 2007
Alder:
6 mdr.
Trøst om natten og puttes af far
Hej
Tak for dine tidligere råd, som har været rigtig gode og brugbare.
Jeg skriver nu, da min datter efterhånden er 6, 5 måned gammel og en værre spilopmager (og hidsigprop;-)). Jeg kan se, at andre også skriver med nogle af disse problemer, men jeg har alligevel brug for et råd, om lige vores situation.
Det kører nu rigtig fint med hendes søvn i løbet af dagen, så det er jo fantastisk. Hun sover 2 lure (nogle gange 3) af 1-2 timer. Til aften er vi begyndt at lægge hende i sengen efter amning (som hun ikke længere falder i søvn ved) og så græder hun – vi går så frem og tilbage til hende ca. hvert 5 min og hun falder så i søvn efter 30-40 min.
Jeg ville frygtelig gerne, at hun ikke er så ked af det, hver gang hun bliver lagt i sengen. Har forsøgt at gøre den hyggelig og været deroppe om dagen og hygge lidt, men hun græder ligesåsnart vi holder hende over sengen (har aldrig været den store tilhænger af at sove…;-) Har du nogen ideer til noget vi kan gøre?
Vi har en fast putterutine, og der er mig, der putter hende til sidst, hvilket går ok. Jeg er begyndt at være væk nogle aftener engang imellem, hvor far så skal putte hende. Han gør det på nøjagtig samme måde, men det vil hun bare ikke. Hun skriger og skriger – fuldstændig hjerteskærende – og stopper først, når han har ringet efter mig, og jeg kommer hjem og holder hende. Han har forsøgt op til 1,5 time, men har måttet give op hver gang. Jeg synes det er synd for dem begge, men ved simpelthen ikke, hvad vi kan gøre anderledes.
Vi har prøvet at han får hende, efter jeg har ammet og givet hende bad, og så han går ind og lægger hende i sengen, og det virker som regel, men der ved hun jo også jeg er der, og har lige haft kontakten med mig….
Den sidste ting, jeg vil spørge dig til råds om, er vores nætter. Vi er jo startet på grød/mos, men min datter har kun villet spise meget lidt – og det blev egentlig mindre og mindre. Samtidig vågnede hun mere og mere om natten, og har fået bryst hver gang (nogengange 5-8 gange!) Hun bruger jo ikke sut, og det har simpelthen været det eneste, jeg kunne få hende til ro med om natten.
Jeg talte med en sundhedsplejerske om dette, og hun rådede mig til at tage en ”kold tyrker” og amme hende sidste gang kl. 24, og derefter nægte hende amning mellem kl.24-06. Vi besluttede, at det måtte være et forsøg værd. De første par nætter, måtte vi gå rundt med et grædende barn ca. 1,5 time hver nat. Men hun fik ikke bryst, og faldt jo også i søvn igen. Jeg kunne mærke hun gradvist blev mere sulten om dagen og er nu sat op til 3 måltider, og ammer også en smule mere om dagen. Nu har det stået på en uges tid, og nu ammer jeg hende, når hun vågner første gang (puttes kl. 20 – vågnede i nat kl. 1.30), men efter et par timer, vågner hun igen og jeg må gå rundt med hende på armen 1,5 time, hvilket er lidt drøjt, da hun jo ikke er helt let mere. Jeg kan simpelthen ikke få hende til ro nede i sengen, og hvis hun ikke sover godt inden jeg lægger hende skriger hun igen.
Det er godt nok frustrerende, og jeg vil høre, om du har nogen idéer til trøst? Jeg har forsøgt både at svøbe hende, sut (som bare gør hende mere ophidset), lidt kamillete, rokke hende lige så stille i sengen, nusse hende blidt på hovedet…..ja, jeg synes jeg har prøvet alt!! Hun har fået en nusseklud, som hun sutter godt på, men den trøster jo ikke som mor….;-)
Håber du kan hjælpe mig lidt..
Mange hilsner….en pukkelrygget mor;-)