Svar: Trøst om natten og puttes af far
27. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære pukkelryggede mor
Du skriver at jeres datter ikke længere falder i søvn med brystet, men ammes og så lægges vågen i sengen og det lyder umiddelbart rigtig fint. Jeg tænker dog at hun forsat forbinder det med at sove, men at skulle have mælk i maven og hvis far således skal kunne putte hende, når du ikke er hjemme, så vil det være en god idé at far kan give hende en flaske. Har I forsøgt det?
Nogle gange vil rutinen skulle være lidt anderledes, når mor ikke er hjemme og det gør i princippet ikke noget. Det der er vigtigt er at de to sammen finder ud af, hvad der virker for dem. Det kan således godt være at far og datter bedre kan finde roen og hygge sig sammen hvis far sidder med hende i sofaen og giver hende flasken der og hun så får lov til at falde i søvn i stuen. Det kan også være at de to vil kunne finde roen, hvis han lægger sig sammen med hende på jeres seng og hun så får en flaske der.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis du er opmærksom på at hun, selvom hun får skemad om dagen, fortsat har et rigtig stort mælkebehov. Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at blive meget opmærksomme på verden og der skal ikke så meget til før de bliver forstyrret og mister interessen for amning - andet er mere spændende. Det betyder at amningerne kortes betydeligt ned om dagen og så får barnet ikke helt sit behov dækket, derfor søger hun måske netop brystet mere om natten...
At nægte hende brystet er altså ikke altid hensigtsmæssigt fordi det kan være et reelt behov for mælk og ikke kun handle om tryghed og nærvær. Og det er derfor meget vigtigt at du forsøger at give hende så meget bryst i løbet af dagen som overhovedet muligt, så hun netop ikke behøver amning mellem 24-06. Det er korrekt at hvis hun får sit behov dækket i løbet af dagen, så har hun ernæringsmæssigt ikke behov for mælk i dette tidsrum længere, - men trygheden og nærheden kan hun dog godt have behov for:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 7.30-8: Ammes
Formiddag 9.30: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop (evt. amning igen)
Puttes til formiddagslur ca kl 10.00
Frokost 12.00: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15-15.30: Ammes og powernapper evt. en gang imellem
Aften 18.00: Grøntsagsmos og begynde med lidt forskelligt kogt kød eller fisk, vand af kop
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30-20.00
Sen aften 23: Amning eller flaske med mme
Jeg ved at du tidligere har ytret ønske om at nedtrappe amning ved 6 måneders alderen og at de 8 gange du tidligere ammede i døgnet var for meget. Jeg ved også at du tidligere har tilbudt mme af kop og at du har forsøgt med flaske og dette kan du naturligvis også stadig gøre i stedet for at skrue amningen yderligere op. Det der er vigtigt er at din datter får sit mælkebehov dækket og det kan godt være ret stort selvom hun nu er 6 måneder og får skemad. Du skal nok regne med at hun skal have godt 800ml ved siden af sin skemad, nogle drikker faktisk lidt mere end det...
Du skal naturligvis også sørge for at hun får masser af fysisk kontakt i løbet af dagen, bliver nusset, pusset, vugget og kærtegnet så meget som muligt, så hun heller ikke savner dette om natten. Det er dog generelt meget vigtigt og det kommer aldrig skidt igen at vugge og kærtegne et barn som er ked af det. Når du gør det, så stimulerer du en masse processer i hendes lille krop, som får hendes hjerne til at producere bla. opioider, som får hende til at slappe af. Din fysiske ro og omsorg er derfor det bedste trøstemiddel.
Nogle gange hjælper det at putte barnet på maven eller på siden og så stå ved siden af og vugge og kærtegne og andre gange er det ikke nok og man er nødt til at holde dem i favn. Det er meget at rende rundt 1½ time om natten - det synes jeg også - kan du ikke lægge dig sammen med hende? Hun er jo et af de børn som måske har mere behov for fysisk kontakt end så mange andre...
Håber mine tanker vil hjælpe dig bare lidt videre, selvom de ikke giver den gyldne løsning:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske