Svar: Hård mave - 4 mdr.
27. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder godt nok som om din datter er mundmotorisk parat til at få grød og hun er glad for det. Det er dog fint at du forsøger at holde lidt igen, når hun ikke er ældre end hun er og maven også skal fungere.
Det er en god idé at du giver hende vand at drikke sammen med skemaden, da væske er vigtigt til også at holde maven igang. Derudover kan du forsøge med lidt kogt frugtmos f.eks. æble, pære eller sveskemos - hold dog igen med bananmos, da det kan virke lidt forstoppende.
Sørg også for at din datter bliver bevæget og bruger sig selv fysisk. Bevægelege kan være:
- Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter forsigtigt op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
- Hun ligger på maven, hjælp hende med at holde armene under sig, hold noget legetøj som hun kigger efter og følger - hovedet giver overbalance og hun finder ud af at trille rundt.
Og så vil det være en rigtig god idé at du sætter laktulosen op og får givet hende en større mængde, så du får sat gang i den mave. Afføringen skal være grødet og må ikke være hård og hun skal ikke have store smerter, når hun skal af med sin afføring.
Hun må som tommelfingerregel få 1 ml pr kg hun vejer, men nogle gange kan man godt være nødt til at give lidt ekstra. 2 x 1½ ml lyder ikke af meget og du må gerne give mere end det. Børn under 5 mdr. anbefales normalt 3-6 ml/døgn fordelt på 2 doser.
Hvis hun endnu ikke har haft afføring eller problemet fortsætter, så synes jeg lige du skal ringe og konferere med lægen, nu da vi går weekenden i møde.
Rigtig meget held og lykke med hende:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske