Svar: Amme og natteproblemer
27. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære trætte Lotus
Som du beskriver, så er din datter inde i en alder hun, hvor hun naturligt har behov for mere tryghed og mere fysisk kontakt. Hun bruger sig selv mere og mere motorisk i løbet af dagen, er måske begynde at kravle lidt hen over gulvet osv. og verden begynder på den måde at blive større. Samtidig med at hun rent fysisk begynder at bevæge sig lidt væk fra jer, bevæge sig ud i verden på egen hånd, så har hun også ekstra meget behov for tryghed og dermed også fysisk kontakt.
Netop det at hun ikke længere sidder så meget på skødet som tidligere, men undersøger verden mere på egen hånd, betyder at hun søger nærheden på andre tidspunkter og netop ofte om aftenen. Det betyder rigtig meget for hende at kunne se jer, for at vide at I er der for hende, når I går og er ude af syne, så føler hun sig forladt. Det er derfor hun bliver ulykkelig når I putter hende, hun ved at I går fra hende, men ligger I sammen med hende i sengen, så bliver hun rolig.
Hendes uro ved at komme i seng i øjeblikket handler altså om den alder hun er i, at hun rent motorisk oplever verden større, får flere oplevelser som skal bearbejdes i drømme, har en motorisk uro, som gør det svært at finde fysisk ro, har ekstra meget behov for jeres kontakt både fysisk og mentalt, behov for at vide at I stadig er der for hende 100 pct.
Det er en fase og som regel går den over af sig selv i løbet af et par måneder. Det der er vigtigt i denne periode er, at I for det første giver hende den tryghed hun beder om, men at I samtidig forsøger at skabe gode vaner. Selvom brystet er tryghed og nærhed for hende og du må naturligvis gerne amme, så er det vigtigt at hun ikke pludselig begynder at sætte amningen og mælkeindtaget op og derfor kommer ind i en rutine hvor hun pludselig foretrækker brystet fremfor rigtig mad.
Det vil således nogle gange være en god idé at give hende brystet, når det kun er det der dur, men samtidig skal du så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk, men får roen og trygheden. Samtidig med dette skal du så holde hende i hånden, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, stryge hende igennem håret osv. så hun stille og roligt vil kunne nøjes med dine kærtegn og helt undvære brystet.
Nu ved jeg ikke hvilken type seng jeres datter ligger i, men hvis det er en tremmeseng, så er det jo rigtig svært at give hende fysisk kontakt, når hun skal sove. Derfor kan det nogle gange hjælpe at tage madrassen ud af sengen og lægge den på gulvet og så putte hende der. Så kan I sidde eller ligge lidt ved siden af hende og samtidig lære hende at skulle sove på sit eget værelse. Og hun skal ikke flyttes, når hun først er faldet i søvn.
Når værelset og det at sove forbindes med noget rart, så kan I lægge madrassen i hendes seng igen og så stille og roligt forsøge at lære hende at sove der. Her kan I så sidde ved siden af sengen, synge en sang, måske læse en lille historie, eller nogle gange bare være tilstede, fortælle hende at hun roligt kan lægge sig til at sove, fordi I er der og passer på hende.
Rent ernæringsmæssigt så lyder det ikke som om at jeres datter har nogen problemer selvom hun fortsat ammes og amning og modermælk er jo fortsat en god idé. Det kommer dog helt an på hvordan du har det bedst og om du er indstillet på at bibeholde en aftenamning og stille og roligt forsøge at fjerne amningen inden midnat ved at bruge ovenstående metode med at lirke brystvorten ud, så hun lærer sig at sove uden.
At tage 'en kold tyrker' og helt stoppe amning synes jeg faktisk vil være lidt synd, både i forhold til hendes alder og hendes mælkebehov, men også i forhold til den fase hun går igennem lige nu.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske