Svar: Natteuro - 8 mdr.
27. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt pludselig at opleve alle de forandringer der sker med din datter og hun bliver så ulykkelig når hun skal sove.
Der er dog igen tvivl om at det er en fase hun og I skal igennem og den varer som regel mellem 7-10 måneder - ikke at I vil have søvnproblemer i hele denne periode, men alderen passer meget fint med jeres datter og det at hun allerede er begyndt at kravle og bevæge sig rundt i verden er netop ofte årsag til ændrede søvnvaner.
Når jeres lille pige er panisk om aftenen og grædende løfter sine arme op mod jer, så er det fordi hun vil forhindre jer i at gå fra hende. Det handler ikke om at hun vil kontrollere eller bestemme, hvordan tingene skal være, men det handler om at hun lige nu har en alder, hvor hun har behov for at vide at I er der, behov for at se jer, for ikke at føle sig forladt.
Hun er rent fysiologisk ikke i stand til at berolige sig selv og hendes krop kører i højeste alarmberedskab om aftenen, når hun skal puttes. Du skriver at din datter ikke længere bare virker sur og knurrer lidt, men at der nu er tale om direkte panisk gråd og det betyder at din datter faktisk har en del stresshormoner kørende rundt i kroppen. Hun er ikke i stand til at bringe disse hormoner ned til en normalt niveau uden din hjælp og måden du hjælper hende på er ved at give hende fysisk kontakt og nærvær.
Nogle gange er man nødt til at tage hende ud af sengen og sidde med hende, og andre gange kan du nøjes med at sidde ved siden af sengen. Du skal holde hende i hånden, kærtegne hende, betrygge hende i at du er der og passer på hende samtidig med at du fortæller hende at hun skal sove og at hun roligt kan lægge sig til at sove. Når barnet beroliges med berøring, så skyller der bla. opioider igennem hendes hjerne, som gør at hun slapper af og sover trygt. Og netop det at sige "syyy" eller "sååå" som en monoton og beroligende puttelyd, bliver genkendelig og vil hjælpe hende til at slappe af. Det er således rigtigt det I gør, gråden skyldes således ikke at I gør noget forkert, men at hun lige nu har ekstra meget behov for bekræftelse, behov for at vide at I ikke forlader hende, men passer på hende.
Det er således en periode og I skal nok finde tilbage til den gode nattesøvn, så længe I beroliger hende og betrygger hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove. I takt med at hun atter fornemmer at I er der for hende hele tiden, så falder hun trygt til ro igen.
Ofte giver det ikke problemer i dagplejen eller i vuggestuen, her er hele "setuppet" et andet, rutiner, roller osv. er forskellige og hun har ikke samme behov for at blive betrygget af sin dagplejer, som hun har behov for jer. Derfor vil der måske ikke være problemer i dagplejen. Der er dog ingen garantier, men det nytter ikke noget at tage bekymringerne på forskud.
Søvnbehovet for et barn på 8-9 måneder varierer faktisk meget. Generelt kan man sige at hun bør sove to gange dagligt og ialt kan hendes lure vare fra mellem 2-4 timer i alt, om natten vil hun så sove 11-12 timer, sammelagt dog normalt omkring 14 timer i døgnet.
Tingene hænger naturligvis sammen, så gode søvnvaner om dagen er også vigtige for gode søvnvaner om natten. Men modsat kan man også sige at netop hendes alder, øget drømmeaktivitet, lysten til at følge med i verden, udforske, opleve jo er med til at give urolig søvn både dag og nat og det hører altså alderen til.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske