Brev:
Meget ulykkelig dreng om natten
28. september 2007
Alder:
11 mdr.
Meget ulykkelig dreng om natten
Hej Helen
Så er vores younglings blevet 11 mdr og det går rigtig fint synes jeg. De er glade og nysgerrige, peger og vil vide hvad ALT hedder. De elsker deres skubbevogne og går gerne rundt og rundt inde i huset. Nu hvor der har været så lækkert vejr de seneste 14 dage så har de også skubbet rundt med vognene udenfor på vores grusvej og flittigt botaniseret kastanjer, kogler, blade, hyben og sten. På mandag starter de i dagpleje - vi var derude kort igår og det gik fint. Vores datter lærte tilmed at kravle op på en stol da vi var derude :-)
De spiser rigtig godt i løbet af dagen, kommer i seng ved 19 tiden og står op kl. 6. Om dagen sover de 2 lure af ialt ca 2 timers varighed. Når de bliver lagt i seng om aftenen falder begge i søvn næsten med det samme. Vores datter sover hele natten igennem og vågner måske en enkelt gang til lidt vand og en sut. Men vores dreng er den sidste uges tid begyndt at sove meget uroligt.
Han falder i søvn to-tre minutter efter vi har lagt ham i seng og sover så 2-3 timer. Så vågner han og er fuldstændig utrøstelig. Han vil ikke have sin sut, vil ikke nusses på maven men vil kun tages op og putte i vores arme. Det skal han selvfølgelig også have lov til. Han får lidt MME af flaske, falder til ro igen og lige som han er ved at falde i søvn lægger vi ham over i hans seng igen. Men så begynder han at græde igen. Sådan fortsætter det 2-3 gange indtil han endelig sover igen.
Det samme sker med ca 2 timers mellemrum i løbet af natten også. Næste gang han vågner (ved 23-24 tiden) tager vi ham over i vores seng med detsamme da han ellers vækker sin søster når han græder. Men selvom han ligger inde hos os vågner han stadig 2-3 gange mere inden det er morgen (de vågner kl. 6) og hvor vi skal følge samme procedure, men så giver vi han vand i flasken i stedet for MME.
Hans øjne er knapt åbne når dette sker, og han bliver fuldstændig utrøstelig hvis vi lægger ham ned mellem os inden han er helt afslappet og helst sovende, spytter sin sut ud, smider suttekluden væk og skubber vores hænder væk når vi prøver at stryge ham over maven som han ellers elsker. Om dagen er han ellers den gladeste dreng. Vi har tænkt på om det kunne være ondt for tænder (han har 8 tænder; 4 foroven 4 forneden) som han har fået sådan uden de store problemer - men da han er glad om dagen kan vi ikke helt få det til at passe. Ondt i ørene har vi også tænkt på, men han virker jo ellers ikke medtaget.
Kan det være en form for separationsangst vi er igennem igen? Vi havde jo en lignende tur når de var 7-8 mdr. men det var mere om dagen han var ulykkelig og slet ikke så slemt som det er nu om natten. Om dagen har han også en gang imellem brug for at vi lige sætter os ned og kigger lidt i en bog, hvor han sidder med sin sut og sutteklud og slapper af inden han er klar til at erobre verden igen.
Kan vi gøre andet for ham end bare være der for ham om natten? Jeg er lidt nervøs for at det med at vugge ham og sidde med ham om natten bliver en dårlig vane, da han jo før sagtens har kunnet sove natten igennem ligesom sin søster.
En anden ting jeg har lagt mærke til er når de går tur med deres skubbevogne på vejen: Han går meget udad med fødderne. Vi købte nogen ordentlige sko til dem sidste weekend da de fik våde tæer af at gå med kun deres skindsko på. Vores datter går mere lige med fødderne - vores dreng minder mest om Charlie Chaplin når han går.
Er det noget vi skal bede lægen checke til deres 12 mdrs undersøgelse? Er det ok at lade dem gå med vognene så meget som de gør (ca 20-30 min - så sætter de sig på knæ og gider ikke mere)? Når de er indenfor kravler og rejser de sig op og går lidt mellem møblerne så min fornemmelse er at de får rørt hele kroppen godt i løbet af en dag.
Glæder mig til at høre fra dig
Hilsen Elin