Brev:
Søvn og amning - 2 mdr.
28. september 2007
Alder:
2 mdr.
Søvn og amning - 2 mdr.
Hej Helen
Vores lille er lige over 2 mdr. gammel, og tiden efter fødslen har været noget voldsom. Heldigvis har vi fået god hjælp af sundhedsplejersken, og 3 gange zoneterapi har også betydet, at han ikke længere synes at have problemer med maven.
S har, stort set siden fødslen, haft vanskeligt ved at falde i søvn. Da han var ca. 5 uger, begyndte vi at svøbe ham, hvilket hjalp i vid udstrækning.
Status nu hvor han er 2 mdr. er flg.:
En rolig og aktiv dreng, der gerne vil følge med i alt, hvad der sker omkring ham og gerne vil have stor kontakt med mor og far, men som også er blevet god til at ligge for sig selv og 'bare kigge'. Pludrer, smiler og klukker.
Falder forholdsvis hurtigt i søvn, men sover oftest ikke mere end 1-2 timer ad gangen (om dagen). Virker udhvilet, når han vågner, og sundhedsplejersken siger, at vi nok bare skal indstille os på, at vi har et meget vågent barn.
S´s nattesøvn er ret urolig; han kan godt finde på at sove ca. 4-6 timer om aftenen, får flaske når han vågner i perioden 11-01 (mor går i seng kl. 9), men vågner så ofte kun nogle få timer efter, hvor han så bliver ammet. Falder herefter i søvn igen og sover 2-3 timer.
Efter sundhedsplejerskens råd har vi prøvet at give S en stor portion mad, når han vågner dér om aftenen, men det gør ingen forskel ift., hvor hurtigt han vågner igen. Der er altså ikke tale om, at han er sulten.
Fra mælken begyndte at løbe til, har jeg haft rigelig mælk, men for ca. 3 uger siden ændrede mælkeproduktionen sig pludselig. Jeg var derfor nervøs for, om S fik nok at spise. Ved sidste vejning (8 uger), vejede han 5,5 kg. og målte 62 cm., så der er altså ingen problemer med vægten.
De sidste par dage har vi oplevet, at S ikke virker til at ville spise så meget, som normalt.
Mine spørgsmål er flg.:
Amning: Kan det være, at S er ved at indstille sig på, at han skal spise færre gange om dagen, og at jeg derfor ikke skal tilbyde ham brystet så tit? Min mælkeproduktion virker til at være helt på toppen igen. Tidligere spiste S ret hurtigt, herefter var der en periode hvor det tog ham ½ time - 3 kvarter at blive færdig, er det muligt, at der nu igen er kommet mere fart over hans spisning?
Søvn: Har du et forslag til, hvordan vi kan ændre S's døgnrytme, sådan at han sover de 4-6 timer om natten, frem for om aftenen?
Det nuværende mønster ser nogenlunde sådan ud:
Vågner ca. kl. 3, ammes og sover igen ca. kl. 4
Vågner efter 2-3 timer, ammes igen.
Herefter vågen og glad i 1-2 timer. Hygger med mor og far, underholder sig selv.
Sover ca. 1-1½ time fra kl. 8-9.
Herefter vågen og glad i 1-2 timer, ammes og lægges til at sove igen.
Sover ca. 1-1½ time.
Sover ca. fra 17-20, ammes, sover ca. ved 21-tiden.
Vågner kl. 23-01, får flaske, og sover så til kl. 2, 3 eller 4.
Vi lægger kun S til at sove, når han virker træt, da vi tidligere har oplevet stor frustration over, at han ikke har ville falde i søvn. Kan vi evt. forsøge at lægge ham på bestemte tidspunkter eller er det for tidligt?
Jeg håber, du kan finde hoved og hale i ovenstående...
Med venlig hilsen
S's mor