Svar: Søvn og amning - 2 mdr.
28. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære S's mor
Tillykke med den lille dreng og hvor er det dejligt at der nu er kommet lidt mere ro på og at han er blevet gladere og har lyst til at følge med i verden, pludrer, smiler osv.
I forhold til jeres drengs alder, så lyder hans rytme omkring søvn og vågenhed helt normalt. De fleste børn på 2 måneder vil netop kun være vågne 1½-2 timer af gangen, sover 1½-2 timer og vil så vågne op igen. Jeres drengs søvnrytme vil hele tiden ændre sig i takt med at han bliver ældre og det er endnu lidt for tidligt at begynde at give ham mad og putte ham til faste tider. Han er stadig meget selvregulerende og det skal han have lov til at være.
Det vil dog være helt relevant at I nu begynder at bruge samme måde at putte ham på, at I har nogle faste rutiner omkring putning, som med tiden bliver genkendelige og dermed trygge.
Det er i den forbindelse fint at svøbe ham og nogle gange er det en fordel at svøbe ham allerede, når han tilbydes amningen inden søvnen. Det vil sige at du f.eks. starter med at amme fra den ene side, skifter ham, pludrer lidt osv. så svøber du ham og ammer fra den anden siden og så puttes han derefter ned i sin lift, vugge, seng, barnevogn.
Det at være svøbt gør at han ikke fornemmer at blive flyttet på samme måde som hvis han kommer fra din favn og så ned i en seng og får en dyne over sig. Det at amme fra begge sider sikrer dig at han er fyldt rigtig godt op og har fået, hvad han har behov for.
Med den alder han har vil han fortsat have behov for mælk om natten. Det vil ofte sige både sen aften mellem 23-01, midt om natten mellem 02-04 og så igen tidlig morgen mellem 05-07. Det er vigtigt at amme om natten, da du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon og dermed holder din mælkeproduktion igang. Og man siger normalt at børn skal være 6 måneder gamle før de rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten. Det vil her sige i tidsrummet fra kl. 24-06.
Jeres dreng drømmer om natten og det er normalt at børn i hans alder kan vågne lidt op, klynke lidt i søvne, søge og lave suttelyde som om de er sultne. Det er dog ikke sikkert at han har behov for mælk hver gang. Nogle gange kan I derfor prøve at lade ham ligge og se om ikke han så finder roen igen og selv kommer videre i søvnen. Andre gange er det et reelt behov for mælk og han kan ikke vente en times tid og så skal han naturligvis lægges til.
Du spørger om jeres dreng er begyndt at nedtrappe amning og ikke behøver så tit.. Det gør børn nogle gange, men ofte er de lidt ældre end jeres dreng. Jeg er mere tilhænger af at du netop forsøger at tilbyde ham mælk fra begge sider, så han spiser færdig fra den ene side, skiftes og tilbydes den anden side. Her kan han så tage hvad han har behov for. Nogle gange vil han måske kun tage toppen, andre gange lidt mere og atter andre gange vil han afvise og er ikke mere sulten, men tilbuddet skal være der.
Han kan godt være kortere tid om at spise, det vil sige at han ikke længere behøver helt så lang tid til at 'tømme' et bryst, men har flere kræfter og mere vacuum og derfor bliver hurtigere færdig. Og det er helt okay. Normalt skal man ikke sætte tid på en amning, men det kan f.eks. sagtens passe at han spiser 20-30 minutter fra en side, skiftes og så tager 5-10 minutter fra den anden side. Næste gang du ammer skal du så starte der, hvor han kun har taget toppen. Det skal dog også lige nævnes at nogle børn faktisk er i stand til at 'tømme' et bryst på 10 minutter, men det lyder ikke som om at jeres dreng hører til dem.
Jeg synes ikke du som udgangspunkt skal begynde at give ham mindre bryst i løbet af dagen, men mere fokusere på at han skal have gode store måltider når han spiser hos dig, så han ikke kommer ind i en rytme, hvor han 'slatspiser'. Det er meget vigtigt at han netop fyldes godt op dagen igennem, for at sove bedre om natten. Alt for meget mad proppet i maven lige inden midnat kan give uro i tarmene, som skal arbejde ekstra for at nedbryde det.
Jeg kan godt se at det ville være dejligt at han i stedet for at sove om aftenen, sov de 4-6 timer om natten, men det er desværre for tidligt endnu at gøre noget særligt ved dette. Som sagt er han stadig meget selvregulerende og det kommer stille og roligt. I takt med at han bliver ældre, vil hans spise og søvnmønster i løbet af dagen generelt ændre sig og det betyder ofte også at børnene begynder at være lidt mere vågne om aftenen.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske