Brev:
Ingen afføring, opkast og uro ved spisning
28. september 2007
Alder:
3 mdr.
Ingen afføring, opkast og uro ved spisning
Hej Helen
Jeg har flere forskellige spørgsmål, som måske hænger sammen, det håber jeg, at du kan hjælpe med at svare på.
Min datter på 3 mdr. bliver ammet 100 % og plejer at have afføring hver anden dag. Nu går der ca. 5 dage imellem (idag er dag 5 uden noget, så måske der kommer til at gå længere tid denne gang).
Det der så kommer har en helt anden konsistens. Det er mere tykt som tandpaste og uden mælkeklumper i, farven er sådan lidt grøn, gul, grå. Jeg ved godt, at der gerne må gå lang tid mellem ammebørns afføring, men problemet er, at hun ikke rigtig vil spise - virker ikke så sulten - og ved måltiderne om dagen er hun meget urolig, vrider sig og prutter (som lugter meget rådent). Det virker som om hun får ondt, når der kommer mad ned. Når jeg ligger og ammer hende om natten og aftenen er hun mere rolig.
Vil det være en ide at give hende laktulose for at få sat gang i tarmene. Hun virker ikke til at have smerter ellers udover under amning???
Dertil kommer at hun for snart tre uger siden havde en dag, hvor hun kastede op et par gange. Jeg troede, der var tale om en enkeltilfælde evt. pga. af overspisning, men nu kastede hun op igen i søndags og nu igen her til morgen (fredag). Det kommer ikke i forbindelse med måltider, men kan være flere timer efter. Hun begynder at hoste og så vælter det bare op. Hun virker ikke utilpas. Kan det være hendes hosten, der aktivere bræk-refleksen, eller er der noget andet jeg skal være opmærksom på?
Og nu jeg har dig, kunne jeg godt tænke mig at høre, om du har et forslag til, hvordan, vi får vores datter til at sove lidt længere om natten? Hun kommer i seng melle kl. 18-20. Bliver ammet i søvn, har en dårlig vane med at bruge mig som sut på dette tidspunkt, så vi prøver at få lagt hende i vuggen. Vi har prøvet, om vi kan strække hende lidt længere, men hun bliver pylret og vil sove for natten nogle gange allerede kl. 18. Hun vågner så kl. 23:30, sover videre med det samme, hun har spist og vågner så igen ved 3 tiden. Her kan det være meget svært at få hende til at sove videre.
Er der fordi, vi putter hende for tideligt, bliver hun ikke nok mæt?? Eller er det, hvad man kan forvente af en 3 mdr. gammel baby?
Når hun sover videre, er det en urolig søvn, hvor jeg må give hende brystet en gang i mellem. Vi står senest op ved 6:30-7 tiden. Jo senere på morgenen, hun vågner jo sværre er det, at få hende til at sove igen. Hun sover fint i løbet af dagen med en kort formiddagslur, en længere middagslur og måske en time til halvanden sidste på eftermiddagen.
Hilsen Ida