Svar: Ingen afføring, opkast og uro ved spisning
28. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Det er korrekt at børn der ammes fuld ud sagtens kan have flere dage imellem deres afføringer og afføringen der kommer efter lang tid bærer faktisk ofte lidt præg af dette udseendemæssigt og også mængdemæssigt. Det er som du beskriver ofte en mere klæg afføring, som ikke er solgul, men snarere grøn eller grå... og ofte kommer der meget store mængder, når det endelig kommer.
Sålænge barnet trives med dette, så er det helt fint og ikke noget man skal gøre noget ved, men hvis man har indtryk af at det går ud over barnets øvrige indtag af mad og lyst til mad, barnet har ondt, når det skal af med afføringen og derfor græder meget og i det hele taget virker generet af det, så må man gerne give laktulose til ammebørn. Og det lyder som et forsøg værd hos jer (også selvom hun ikke umiddelbart har smerter).
Dette siger jeg fordi jeg tænker at din datters opkastninger faktisk også godt kan hænge sammen med at maden ikke rigtig kommer igennem systemet og hvis der så ligesom står noget i tarmsystemet og presser og ikke rigtig kommer ud, ja så vil den mad der er i mavesækken jo nogle gange komme den forkerte vej... Jeg synes derfor du skal prøve om ikke laktulosen vil hjælpe både på afføringen, konsistens og hyppighed og på hendes opkastninger. Du kan give 1 ml pr kg hun vejer. Prøv i første omgang at dele dosis i 2, så hun får en ½ portion morgen og ½ portion aften.
Med hensyn til at sove lidt længere om natten, så er dette lidt svært, da jeres datter jo har valgt at lægge sin lange lur om aftenen. Da hun er i stand til at sove fra kl. ca 18 til kl. 23.30, få mad og sove igen, så sover hun faktisk igennem og det er jo rigtig flot - bare lidt hårdt at det lange stræk ikke ligger om natten.
I kan naturligvis forsøge at tilbyde hende brystet i løbet af aftenen f.eks. kl. 18, 21 og 24 og se om det vil få hende til at tage et lidt længere stræk om natten, hun vil ganske givet kunne spise mere eller mindre i søvne... det er et forsøg værd men ingen garanti:o)
Det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre, hun er jo endnu ikke så gammel og når hun begynder at sove færre lure om dagen, få skemad og generelt være mere vågen og aktiv om dagen, så sker der også en ændring i søvnen og søvnmønsteret.
Man kan desværre ikke få det hele - både friaftener og sene morgenstunder, men tingene ændrer sig hele tiden og tiden arbejder derfor også for jer:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske