Svar: Køretur i bil
29. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Dejligt at høre at dagsplanen har været med til at give lidt mere overskud i familien, - lidt struktur på dagen hjælper jo faktisk til at få lidt overblik og det tror jeg tit er vigtigt:o)
Et sommerhus i DK lyder rigtig dejligt og som en god idé, så I har mulighed for at komme hertil med børnene en gang imellem, kan besøge familien osv.
En 12 timers køretur er naturligvis lang tid, men det som skader børns ryg er ikke at sidde i autostol, men at autostolen bruges hele tiden. En autostol skal bruges i bilen, men alt for mange familier tager stolen ud, sætter den i indkøbsvognen, tager den med ind i huset og lader barnet sove videre i den der osv. og det er ikke meningen. En autostol til babyer bør være i bilen ligesåvel som de større stole til de større børn heller ikke kommer med ind.
Det er den daglige belastning hvor barnet sidder, som giver problemer. Det vil sige hvis barnet ud over at sidde i autostol dagligt også sidder i skråstol og lignende, når man er hjemme. Børn i den alder har ikke behov for at sidde, men for at ligge på gulvet og det er kun ved at ligge og trille omkring at de får styrke i ryggen og bliver stærke nok til at sidde senere hen.
Den autostol I bruger til Frederik går jeg ud fra kan lægges lidt ned, så han ikke sidder i en vinkel, men fint kan slappe af i kroppen og i hovedet og nakken og således fint sove i sin stol. Autostolen er det eneste sikre og derfor valget, I kan og skal ikke lægge ham i noget andet, men I skal naturligvis sikre jer at stolen passer ham og at han sidder/ligger godt i den.
Det lyder som en udmærket idé at køre om natten og I må her følge børnenes behov. Hvis en vågner og skal tisse eller Frederik vågner og skal have mad, en ren ble eller andet, så vil det være en god idé at I så holder en lidt længere pause der. Men når børnene sover, så er det bare med at få lagt nogle km bag jer. Jeg synes altså ikke I skal vække dem for at holde pauser, men i stedet sørge for at få nogle gode pauser, der hvor de viser behov for det.
Så hvis børnene er forsvarligt fastspændt og sidder i de stole som passer til dem, og I så sørger for at holde nogle pauser, når børnene viser behov for det, så er der ingen problemer i at køre til Danmark i bil.
Du kan læse mere om børn i bilen på www.sikkertrafik.dk som er rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside. Her kan du klikke på netop "børn i bilen" og læse om hvordan du skal forholde dig.
- og autostol forbindes ikke med vuggedød...
God tur til Danmark og fortsat god weekend:o) Og tak for dine pæne ord til mig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske