Svar: Flaske, rejse mm.
29. september 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Katja
Dejligt at høre fra dig igen og at I glæder jeg til turen, trods enkelte bekymringer:o)
Jeg tager lige spørgsmålene i den rækkefølge de kommer.
Med hensyn til aflevering i vuggestuen, så lyder det jo ikke voldsomt traumatisk for Jens, men snarere som om han lige vil fortælle jer, at det altså ikke er helt okay, at I går fra ham, - han vil hellere være sammen med jer og det er jo sådan set okay at føle det.
Det slår mig dog også at du skriver, at I giver jer god tid til aflevering og måske er det her problemet ligger. Nogle gange er det godt at gøre det og rigtig vigtigt at få sagt farvel på en god måde, men andre gange så kan det på barnet virke som om man trækker tiden ud. Hvis Jens har fornemmelsen af at I trækker tiden ud, så må det være fordi der er noget galt med stedet, så må det være fordi I vægrer jer ved at gå og så kan det faktisk gøre at han begynder at græde... det er slet ikke sikkert at det er sådan, men bare en tanke og måske I skulle prøve at afkorte farvel-seancen lidt:o)
Dejligt at høre at Jens normalt har en god appetit og er helt alderssvarende i forhold til det selektive - så er alt som det skal være:o) Det vigtigste er at I ikke gør et stort nummer ud af det, men så vidt muligt forsøger at tilbyde ham så meget forskelligt som muligt, samtidig med at der også altid er et eller andet som han godt kan lide. Lysten til at spise skal bevares.
Lad ham også spise med fingrene, skeen er for svær, de fleste børn vil være omkring 16 måneder inden de mestrer dette, men gaffel vil han godt kunne. Fingrene er dog fortsat ofte det foretrukne og det er okay.
Giv ham også lidt grøntsager til frokost, det kan være kogte ærter, majs, gulerod, stykker af rød peberfrugt, avokado og lav også forskellig grøntsagsmos og brug det som smørbart pålæg på brødet, det må gerne krydres lidt, så han synes det smager godt.
Grøntsager kan også serveres som et lille "før aftensmad måltid". De fleste børn er faktisk lidt småsultne sidst på eftermiddagen når de hentes fra institution og her er det ofte muligt at få dem til at spise lidt grøntsager.
Du kan også bage boller og putte forskellige grøntsager i, man kan lave f.eks. gulerodsboller og spinatboller og det kan være en udmærket måde at få lidt grøntsager i børn på. Nogen gør også det at de blander f.eks. gulerod eller andre rodfrugter i kødsovs og lignende og på den måde skuler at det er der. Andre gange så dur det ikke at skjule noget for børn og normalt er jeg tilhænger af at man ikke gør dette, men serverer tingene adskilt og så lader barnet selv bestemme, hvad det har lyst til at spise - den ene dag er det så måske mest majsene der glider ned, den næste måske mest ærter. Men ser man på hele ugen samlet, så har barnet alligevel fået lidt forskelligt og så er det okay.
I forhold til sengelægning, så er det faktisk ved at være nu at I skal igang med "Strudsen Rasmus" og en kop mælk og en banan (dejligt at se at du har læst godt på rådene til andre). Og så har jeg på fornemmelsen at du gerne vil have grønt lys til at fortsætte flasken lidt endnu og det er da okay, sålænge mælkemængden ikke trappes op og du har en godnathistorie forude.
Jeg tænker nemlig at i løbet af de næste par måneder vil Jens jo blive meget mere bevidst omkring netop flasken og det vil være helt relevant at du tager ham med i processen om at det er slut. Flaskesutterne bliver jo for gamle og skal smides ud og det kan han godt være med til. Han er jo så gammel nu, at han godt ved at noget smides ud, at noget er tomt, slut, forbi - I gestikulerer med jeres hænder, når historien er slut og bogen klappes sammen, når mælkekartonen på bordet er tom osv. og det skal I også gøre i forhold til flasken. Hen i skraldespanden med den og vise ham at nu er flasken i stykker, den dur ikke mere, men i stedet kan han så få sine 50ml mælk af en kop og en godnathistorie... Det er nok alligevel at foretrække for Jens
Nu forsøger jeg normalt at undgå at lægge mig ud mellem ægtepar, jeg vil jo meget nødigt skabe splid i de små familier og jeg vil jo meget gerne sikre børnenes tarv... så:
Om det er komplet overflødigt at slæbe en barnevogn med til New Zealand? Altså en vogn får I brug for. Personligt ville jeg nok vælge en klapvogn, da den er betydeligt mere handy og praktisk og en af de lidt større klapvogne kan Jens fint både sidde i og sove i. Så en vogn skal han have. Spørgsmålet er så bare, hvad en vogn koster i New Zealand. Man kunne jo godt forestille sig, at det var muligt at købe en rimelig god vogn til billige penge, som ville være fin at bruge i 4 måneder og som I efterfølgende så kunne overveje om I skulle tage med hjem eller lade blive tilbage...
Det skal naturligvis også gøres op i forhold til overvægt i flyet, om I skal have hver jeres golf-bag med også, eller...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre og at skuldrene ikke længere er helt så tyngede af problemer:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske