Svar: Gnider øjne - kronisk træt?
29. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Katrine
Mange børn gnider sig i øjnene, nulrer ører eller hiver sig i håret som signal på at de er trætte. Nogle børn gør det også når de skal koncentrere sig om noget bestemt og da jeg ikke umiddelbart kan se din dreng, så er det lidt svært at vurdere, hvorvidt der er tale om koncentration eller træthed.
I forhold til den søvn du beskriver han får, så burde han umiddelbart ikke være træt og gnide øjne på grund af dette. Spørgsmålet er derfor om ikke det er tandfrembrud der irriterer. Altså at det at det gør lidt ondt, gør at han bliver lidt mere pylret og måske derfor virker mere træt.
En anden mulighed er jo at der er noget i hans øjne som irriterer. Oplever du at han øjne virke blanke, røde, er huden rundt om irriteret eller er selve øjet måske lidt betændt at se på eller lignende?
Hvis han ikke er helt på toppen i øjeblikket, har lidt diarré, lidt ondt for tænder osv. så kan det som sagt godt gøre at han virker mere træt og derfor gnider øjne mere... det er mit umiddelbare bud. Jeg tænker derfor at det vil gå over igen.
Hvis det fortsætter, kan du jo evt. få lægen til at vurdere det..
Fortsat held og lykke, jeg kommer det desværre ikke nærmere idag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske