Brev:
Amning og mad - 7 mdr.
29. september 2007
Alder:
7 mdr.
Amning og mad - 7 mdr.
Kære Helen!
Det går godt med vores lille Gabriel, han trives og er så sød. Det er en dejlig fornemmelse at føle man er kommet til det punkt, hvor man kan nyde sit barns trivsel uden søvnunderskud og diverse bekymringer, som jeg vil mene naturligt opstår, måske især ved det første barn. Og tak for god vejledning i denne proces :-)
Jeg har over længere tid samlet sammen på nogle spørgsmål, som jeg gerne vil stille dig.
Gabriel nærmer sig snart de 8 måneder, om ti dage. Og som det er nu ammer jeg fire gange dagligt om morgenen(kl 6) tidlig eftermiddag (kl 14), inden sengetid (kl 20) og omkring midnat.
Det jeg vil spørge om er hvordan er det videre forløb med at nedsætte amningen indtil han er 1 år? Hvornår siger man 3 og så to amninger?
Og hvornår vil det være normalt at han kan klare sig en hel nat uden amning ved midnatstid?
Som det er nu får Gabriel ikke sødmælk eller mælkeerstatning, kun tykmælk med lidt frugt, som mellemmåltid eller dessert. Så hvis jeg stopper med en amning kan man på nuværende tidspunkt så erstatte den med sødmælk?
Vi har opdaget, at Gabriel reagerer med væskende knopper på kinderne når vi giver ham jordbær, appelsin, kiwi og nogle gange også æbler. De eneste frugter vi kan give med sikkerhed er pære og banan. Vi tænker, at han reagerer på store mængder frugtsukker. Er det noget som børn vokser sig fra? Og kunne du komme med andre forslag til frugt som ikke indeholder meget frugtsyre?
Som det er nu får Gabriel tre måltider mad, som regel havregrød, øllebrød og grøntsagsmos. Det kniber stadig med at få grøntsagsmosen ned, jeg har prøvet med meget forskelligt og lige nu dur kun gulerødder og pastinak og lidt kalkun. Jeg håber meget det ændrer sig, når han selv begynder at prøve at spise.
Så hvornår begynder man med selv at lade barnet stikke fingrene i maden? Og tror du, at det vil hjælpe på appetitten?
Jeg prøver at give ham ristet rugbrød, for at vende ham til at blødgøre brød, men det har ikke lige hans interesse og han kvæles let i det. Skal jeg bare blive ved med at prøve eller er det et tegn til at vente?
Mange hilsner Camilla