Brev:
Sove igennem - 11 mdr.
30. september 2007
Alder:
11 mdr.
Sove igennem - 11 mdr.
Hej
Vores datter bliver 11 mdr i næste uge, og da jeg er startet arbejde har vi nu i nogen tid forsøgt at lære hende at sove uden mad om natten (ca. 10 dage).
Hvad er din erfaring omkring nattesøvn og spisning for et barn i den alder? Nu får hun aftensmad (almindelig mad og grød) omkring klokken 20, så gør vi klar til natten og hygger os, og så får hun bryst og sover ca. kl. 21. Omkring klokken 24 vågner hun og får bryst igen, herefter får hun først igen klokken 6 - men vågner tit mange gange inden da, hvor hun brokker lidt, men egentlig falder rimelig hurtigt i søvn igen.
Hendes far tilbyder hende vand, men det gider hun overhovedet ikke, så efter lidt tid falder de begge som regel i søvn igen. Ofte vågner hun dog i halv til hel timers intervaller. Når hun så har fået mad klokken 6 sover hun som regel frem til klokken 8-9. Jeg sover i et andet rum. Bør vi gøre noget anderledes.
Vi har haft meget svært ved at få vores datter til at ville spise andet mad end bryst, men det hjalp at jeg kom på arbejde, hvorefter hendes far har haft orlov. Nu spiser hun med stor fornøjelse alt. Det er dejligt.
Jeg vil gerne have et råd om hvor meget jeg bør amme hende nu. Hun får morgen klokken 6-7 inden jeg tager på arbejde (så sover hun også et par timer mere), så igen ca. kl. 16.30, når jeg er hjemme igen, klokken 21 når hun skal sove - og så igen omkring kl. 24. Er det for meget?
Hendes far har meget allergi, så jeg har hele tiden tænkt at jeg gerne ville amme meget - og så er det selvfølgelig også en hyggelig stund, men måske er det amningen der gør at hun vågner så meget om natten - i forhold til hvor mæt hun måske ville blive af mere rigtig mad. Vi bor på Grønland, hvorfor vi ikke har en sundhedsplejeske til daglig - så hvis der er andet du synes vi bør være opmærksomme på, vil vi meget gerne have gode råd. Hun spiser mange små måltider i løbet af dagen og aftenen - alt mulig forskelligt.
Hun starter i vuggestue her om to dage, hendes far vil have tid til at køre hende langsomt ind. Hun virker utrolig klar - peger af, og vil meget gerne hen til andre børn. Bare en oplysning så du ligesom kender konteksten.
Nå, men altså lidt gode råd om søvn og mad ...
Tusind tak,
Mette