Svar: Sove igennem - 11 mdr.
30. september 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Det lyder som om at det har været godt for jer at du er begyndt at arbejde, selvom det sikkert er lidt hårdt:o) Det har i hvert fald gjort at I har fået skruet amningerne ned og dermed har fået skabt plads i maven og lyst til mere rigtig mad og det er super godt.
Din datter er dog snart et år og derfor er det ved at være tiden at du får skruet amningerne yderligere ned. Start med at komme ned på 3 amninger, så to og tilsidst kun 1. Den sidste amning der ryger er sandsynligvis den hun får inden hun skal sove.
Med den alder hun har nu, så bør hun kunne sove igennem om natten forstået på den måde at hun ikke behøver blive ammet om natten mere. Når du putter hende med amning kl. 20-21, så behøver hun altså ikke mælk igen før næste morgen tidlig og det er rigtig fint at far tager over. Det lyder også som om at det fungerer godt for de to og som om at jeres datter føler sig tilfreds og roligt med den tryghed far giver. Ting tager tid og tålmodighed må der til...
Jeg synes altså at du skal bibeholde morgen, eftermiddag og aften amning, men helt forsøge at fjerne den sene aftenamning inden midnat. Eftermiddagsamningen kan du bibeholde indtil hun lige er kørt ind i vuggestuen, men ellers så skal den også væk. Og så vil det næste skridt så være at fjerne morgenamningen.
Jo mindre mælk hun får hos dig, jo mere rigtig mad skal hun spise. Det er dejligt at I er glade for amning og der er ingen der siger at du behøver stoppe amning helt, du må meget gerne amme. Du skal dog være bevidst om at hun skal have plads i maven til mere rigtig mad, som sikrer at hun vokser og tager godt på og gør hende mæt, så hun også sover bedre, når hun sover:o)
Planen jeg sendte dig tidligere passer stort set stadig væk:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur i barnevogn
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, Grøntsagsmos og grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer mv. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk med lidt rugbrødsdrys, frugtmos, friske bær, ½ bolle med smør at gnave i. Vand af kop
Sen eftermiddag 16.30-17: Her kan du bibeholde amning indtil hun er kørt ind i vuggestuen. Det er en dejlig måde for jer at mødes på. Men ellers forsvinder denne amning også. I stedet kan du servere en lille tallerken med lidt forskelligt grønt, - ærter, majs, rød peberfrugt, agurk, avokado og lignende.
Aften 18: Mere og mere familiemad, spiser altså stort set det samme som I andre, naturligvis tilpasset i en konsistens som hun kan kapere. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften og nat: Vand, hvis tørstig, ikke mælk.
Så det er som sagt rigtig dejligt at du gerne vil amme meget og det må du også gerne blive ved med, der skal dog lige skrues lidt mere ned, nu hvor hun nærmer sig et år:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsæt endelig den gode gænge og fint at far tager over som han gør.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske