Svar: Mos af kartofler og gulerødder
30. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Jeg synes ikke du skal begynde med grøntsagsmos før din dreng er omkring 5 måneder, da det godt kan være lidt hårdt for tarmsystemet inden. Så starte med ris eller majsgrød som er meget milde grødtyper, meget linde i konsistensen.
Du kan evt. komme lidt frugtmos på grøden, hvis du gerne vil give lidt smagsvariation og her bør du vælge frugtmos af den kogte type, som f.eks. kogt æble og pæremos og ikke give f.eks. banan eller anden frisk mos. Igen er maven ikke i stand til at klare dette.
Selvom din dreng bliver 5 måneder og du atter forsøger med grøntsagsmos så er det ikke sikkert at han bryder sig om kartoffel, men du kan naturligvis forsøge. Kartoffelmos er en god bundmos, nem at tilsætte andre grøntsager til, men nogle børn får faktisk kvalme af kartoffel og derfor kan det være en god idé at springe kartoffel over i en periode og i stedet lave mos af andre grøntsager det kunne f.eks. være gulerod, blomkål, broccoli og squash.
Nogle gange kan man også introducere grøntsagsmosen stille og roligt ved at komme f.eks. lidt gulerodsmos på en ren risgrød, altså bruge gulerodsmos som topping i stedet for frugtmos.
Men lige nu, hvor I skal begynde med skemaden, så er det en god idé at vælge ris eller majsgrød og så stille og roligt gå over til hirsegrød og herefter begynde med grøntsagsmos ved 5 måneders alderen. Først ved 6 måneders alderen kan man forsøge med de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød og også først her de grovere grøntsager og kåltyper. Mosen i 6 måneders alderen skal stadig være uden klumper:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske