Svar: Modermælkserstatning og allergi - 3 mdr.
30. september 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg kan regne ud, at det hos jer ikke har hjulpet at lægge hyppigere til for at øge din mælkemængde ved appetitspring og det er derfor helt fint at du nu har besluttet dig for at supplere med en flaske om aftenen, for at få lidt ro på:o)
Med hensyn til allergidisponerede børn så skriver sundhedsstyrelsen: "Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom." (Citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)
Sundhedsstyrelsen anbefaler i den forbindelse at man endten ammer sit barn fuldt ud eller hvis man giver erstatning, at man så vælger en af de hydrolyserede produkter til sit barn, hvis en eller begge forældre har/har haft flerårig, lægediagnostiseret behandlingskrævende allergisk sygdom.
Så spørgsmålet er hvorvidt den pollenallergi du og din mand har er lægediagnosticeret og behandlingskrævende? Hvis I er medtaget og har behov for medicin i forbindelse med jeres pollenallergi, så vil det sandsynligvis være relevant at give Nutramigen eller Profylac, men hvis der ikke er tale om dette og I i øvrigt ikke har eller har haft andre allergiske problemet, så tænker jeg at I roligt kan fortsætte med den erstatning du er begyndt på.
Det er nemlig sådan at Nan jo hører til de partielt hydrolyserede modermælkserstatninger, som faktisk har en vis effekt i forhold til allergi, men dog ikke som virkningen af Nutramigen og Profylac. Dertil kommer at hvis barnet har fået almindelige komælksproteiner i sig, så vil der i kroppen allerede være gået en masse systemer igang og effekten af at give Nutramigen og Profylac kan derfor ikke garanteres på samme måde.
Det er kun påvist at der er allergiforebyggende effekt ved at bruge hydrolycerede produkter i de første 4 måneder, så når barnet når 4 måneders alderen kan det ernæres fuldstændig ligesom andre børn.
Så alt efter hvordan jeres allergi er, så er det altså et skøn om du vil skifte over til Nutramigen eller Profylac eller om du vil fortsætte med Nan, som er delvist hydrolyceret. Hvilket altså betyder at det kan have en effekt, men ikke dokumenteret 100 pct. forebyggende.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske