Svar: Besvær med grød og andet
30. september 2007
Alder:
6 mdr.
Hej Gitte
Af den plan du har sendt mig fremgår det at du ammer ca 9 gange i døgnet og ofte også lidt mere fortæller du og jeg tænker at dette naturligt har en indflydelse på hvor meget skemad din datter har lyst til. For at få hende til at spise lidt mere rigtig mad, er det derfor vigtigt at amningerne skrues lidt ned og måske kommer lidt mere i system. Jeg tænker at en lidt mere fast struktur for dagen vil kunne hjælpe jer.
Det vil være godt at du giver hende skemad 2 gange dagligt nu og hun er jo en motorisk meget stærk og fremmelig pige, så det er vigtigt at hun kommer op og sidde i sin høje stol, når hun skal spise og du skal sætte dig foran hende og fange hendes opmærksomhed, hun skal spejle sig i dig (eller far) når skeen kommer - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden synke og med lyd på "hmmm, mam mam, smager dejligt" så du holder hendes koncentration.
Samtidig skal hun også have lov til at sidde med brødskorper, stykker af agurk og ligende i hånden og øve sig i at bruge munden og sit spyt og sine gummer, at man kan have noget i munden som afgiver smag og som man kan gnaske i. I skal således til at have meget mere "op at sidde ved bordet og være med" i dagligdagen og hun skal have lov til at smage mere og mere af jeres mad.
Da hun er blevet ammet så meget, så har hun ganske givet nogle rigtig gode kæbemuskler og så lagt fremme som hun er, så er hun også rigtig meget interesseret i verden og i det I spiser og det skal I naturligvis udnytte og lade hende smage. Det må hun gerne.
Hun må faktisk gerne få f.eks. havregrød, hvis hun kan kapere konsistensen og hun må også gerne få grøntsagsmos af forskellige rodfrugter, hun må gerne få lidt sovs på sin mad, det kan være smørsovs eller brun sovs lavet med sødmælk og hendes mad må gerne smage af noget - brug det I selv spiser. Stille og roligt skal hun jo også til at have lidt kød og fisk i sin grøntsagsmos osv. Så lige nu skal amningerne skrues ned og tilbudet om skemad og det at sidde med ved bordet skal skrues op.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9.00-9.30: Ammes og puttes til lur. Det gør ikke noget at hun kun sover en lille ½ time, da hun indhenter det senere på dagen.
Frokost 11.30-12.00: sidde i sin høje stol og få grød, det kan være ris-, majs-, hirse-, boghvede-, havregrød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop. Må også meget gerne få skorpen af et franskbrød, en tvebak eller lignede at side med, eller et stykke agurk, et stykke melon, appelsin...
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.15-30: Sættes igen i høj stol, tilbydes brødskorper, agurk og lignende samt vand af kop
16.30 Ammes og puttes til lur. Da dette lyder til at være hendes rytme lige nu, det ændrer sig stille og roligt, sandsynligvis i takt med at hun begynder at spise mere skemad.
Aften 18.00: Grøntsagsmos af forskellige grøntsager, meget gerne med smag, det kunne være f.eks. en rodfrugtsmos og igen må hun meget gerne få noget at sidde med i hånden selv. Brødskorper, stykker af agurk, en kogt gulerod, broccolibuket eller lignende. Det handler om øvelse, træning og vende sig til at arbejde med noget i munden, ikke om at hun vil spise særlig meget af det. Vand af kop
Ammes til natten 19.30-20 eller du/far kan her tilbyde en flaske, det er helt okay.
Sen aften 23-24: Ammes inden du selv går i seng, kan spise mere eller mindre i søvne
Nat 24-06: Behøver umiddelbart ikke længere amning.
I har naturligvis ret i at hendes megen opvågning handler om det udvikling hun er igang med, og den megen motoriske uro der er i hende. Men det handler også om at der skal skrues ned for amningerne nu og fyldes mere mad i hende, så hun sover bedre. Jeg håber at min plan for dagen vil hjælpe jer til at se hvordan det kan se ud, så hun stadig er dækket ind, som hun skal være.
Selvom hun får en flaske en gang imellem, så tror jeg ikke det vil betyde noget negativt for amningen med den alder hun har og den lyst hun har til brystet, så det er helt okay at I forsøger med det.
Hendes søvnbehov bliver fint dækket ind, hun bytter bare lidt rundt i forhold til de fleste i og med at hun sover den korte lur om formiddagen, hvor mange sover længere og tager den korte powernap om eftermiddagen - men samlet set er hun fint dækket ind og det er jo det vigtigste.
Jeg tænker at hendes rytme for dagen ændrer sig i takt med at hun ammes mindre og forhåbentlig får mere plads i maven og mere lyst til at spise andet end bryst. Så skal hun jo også stige til 3 måltider dagligt osv. og det hele hjælper. Men lige nu skal I altså tænke i ammenedtrapning og mere struktur og faste tider for hvornår hun henholdsvis ammes og får skemad og hun skal sidde i høj stol og hjælpes til at koncentrere sig om skemaden, samt tilbydes brødskorper og lignende at sidde med selv.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske