Brev:
Start dagpleje
30. september 2007
Alder:
14 mdr.
Start dagpleje
Hej Helen
Julie er nu startet i dagplejen. Det er et rigtigt godt sted, hvor jeg er meget tryg ved at aflevere Julie. Julie virker også glad for at være der. Det er helt tydeligt, at hun har manglet andre børn.
Det går også, indtil videre, godt med at få Julie til at sove i dagpleje i barnevogn. Noget hun ellers aldrig har gjort. Det lykkedes stadig ikke herhjemme, formentligt fordi hun ikke er lige så træt.
Nu har hun været der en uge, og det er sikkert al for tidligt, at jeg bekymrer mig, men jeg kan altså ikke lade være.
Jeg synes næsten ikke, jeg kan kende mit barn om eftermiddagen længere. Hun er træt og pylret, og der skal intet til at slå hende ud. Jeg tror, det er den store omvæltning - hun og jeg har levet et meget stille liv - samt at hun i samme uge er gået fra at sove formiddag og eftermiddag til kun at sove eftermiddag. I fredags valgte dagplejemoderen at lægge at hende tidligere end de andre børn. Da sov hun fra kl. 11.00-13.00, men stadig var hun pylret.
Det er som om, hun ikke får sovet nok. Som om hun gerne vil sove videre. Julie har aldrig sovet længe ad gangen (jeg kender f.eks. ikke til søvn på over 1½ ad gangen - og det har jeg faktisk aldrig). De sidste par uger har hun sovet ml. ½-1 time ad gangen. Det startede, da hun begyndte at gå. Omvendt så var jeg parat til at droppe hendes formiddagssøvn lige inden hun startede i dagpleje, da hun var lang tid (ca. 30-45 min) om at falde i søvn der. Så egentlig så tror jeg hun er parat til at droppe den. Dagplejeren siger også, at hun er glad og tilfreds om formiddagen, undtagen i fredags hvor hun var meget træt.
Jeg kan ofte få hende til at sove igen, hvis jeg går med barnevognen, når hun vågner. Men det er ikke altid praktisk muligt, derfor mangler jeg lidt nogle råd til, hvad jeg skal gøre. Skal jeg bibeholde de to gange søvn om dagen? Skal jeg holde fast ved én søvn, og så "stå" det igennem? Hvad vil være tilrådeligt?
Samtidig spiser Julie ikke særligt meget i løbet af dagen i øjeblikket, mest først på dagen, det er som om, hun er for træt. Hun vågner derfor meget tidligt om morgenen, slet ikke parat til at vågne, men sulten. I dag (søndag) lykkedes det os at få aftensmad i hende, men da havde hun også sovet tre gange:
5.30: vågnede
6.50-7.30: sov
11.00-11.45: sov
15.15-15.50: sov
18.15: sov
Julie er en meget opmærksom pige, der suger indtryk til sig og sædvanligvis med masser af gå-på-mod, derfor kan tingene også ind imellem blive for meget.
Med venlig hilsen
Linda