Svar: Start dagpleje
30. september 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Linda
Det er altid rigtigt svært i den periode, hvor børn begynder at sove mindre i løbet af dagen, især når det så samtidig ramler sammen med indkøring i dagpleje og tilvænning til en ny hverdag, masser af stimulation og oplevelser.
Jeg tænker derfor at I er nødt til at være meget fleksible lige nu og lade jeres lille pige vise, hvad hun har behov for. Hvis hun virker træt om formiddagen, så skal hun puttes der uanset om hun er hjemme eller i dagpleje og hvis hun har behov for en ekstra lur over middag, så puttes hun igen der. Nogle dage vil hun måske godt kunne nøjes med en lidt længere middagslur og det er så fint. Så lige i øjeblikket er dagene nødt til at være lidt forskellige og må tilrettelægges efter de signaler jeres lille pige sender.
Du må tro på at hun selv har en naturlig evne til at regulere sit behov, hvis hun får mulighed for det. Det vil sige, at når du oplever at hun i weekenden har behov for en lille lur på 45 minutter, så giv hende det og tro på at hun nok skal regulere det hen af vejen og i øjeblikket passer det hende måske bedre med 2 x 45 minutter end 1½ time i træk.
Det lyder som om at I har fået en rigtig sød dagplejer, som gerne lytter til Julies signaler og putter hende, når hun oplever at Julie har behov og det er rigtig fint.
Jeg er ret sikker på at der er tale om en overgang og at Julie stille og roligt i takt med at hun kommer ind i rutinen og vender sig til alt det nye, også begynder at ændre sovevaner.. men det tager lidt tid endnu:o)
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder i øvrigt til at have det godt og generelt trives. Dejligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske