Svar: Morsyg - 13 mdr.
30. september 2007
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i perioder favoriserer den ene forældre mere end den anden og ofte er det moderen der foretrækkes, fordi hun er den, der bruger mest tid på barnet generelt.
At din dreng netop nu begynder at klynge sig lidt mere til dig og foretrække din hjælp hænger sammen med hans alder og selvom det er hårdt, så er det en periode og det er meget vigtigt at du forsøger at være lydhør og tilstede, når han viser behov for det. Jo mere afstand du evt. forsøger at tage, jo mere vil han klynge sig til dig og jo sværere kan det være for far at komme på banen.
Han er stadig så lille at du ikke kan forklare ham at far også gerne vil putte ham og at far er ligeså god som mor osv., det forstår han simpelthen ikke. Og det er meget vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud af det.
Når du beskriver Jakob, så er han jo rigtig fint tilknyttet til sin far og de to har det rigtig godt sammen, kan lege sammen og opleve verden sammen og det er super godt. Det er i de specielle situationer hvor han er træt, hvor han slår sig osv. at han foretrækker mor og det er helt naturligt.
Det vil være en god idé at Jakob og far laver noget sammen de to, så de bygger videre på det gode forhold de allerede har. Det kunne f.eks. være at far var den der gik til babysvømning eller noget andet, hvor det kun er de to sammen.
I takt med at Jakob vokser op så vil han automatisk knytte sig mere og mere og se rigtig meget op til sin far, han vil jo i kraft af at han selv er dreng spejle sig i sin far og vil nyde at far og søn laver ting sammen - det kan være alt lige fra at spille fodbold og klatre i træer til at gå på fisketur eller bygge modelbaner, hvad de nu kunne interessere sig for sammen i deres 'drengeverden'.
Så det er en periode I skal igennem og det bedste du kan gøre er at give ham den omsorg og nærhed han har behov for fra dig i øjeblikket, hvis du 'skubber ham fra dig' så vil det virke modsat og han vil klynke sig til dig endnu mere:o)
Fortsæt held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske