Brev:
Daglige måltider
30. september 2007
Alder:
8 mdr.
Daglige måltider
Hej Helen
Endnu en gang tak for dit sidste svar. Dine råd og vejledning har hjulpet os meget. Noah er nu blevet 8 mdr. og er en dejlig vågen og vaks dreng med krudt i måsen. Han er rigtig god til at lege selv og triller rundt i hele stuen og maver sig lidt frem på en crawl-lignende måde.
Mit spørgsmål går på hans dag og måltiderne i løbet af dagen. Vores dag har set nogenlunde sådan her ud den sidste tid:
6.00 Flaske (ca. 100-150 ml)
8.30 Grød med frugtmos og vand af kop
9.30 Puttes til formiddagslur (sover ca. 1½-2 timer)
12.00 Lidt grov grøntsagsmos med kød/fisk, og rugbrødshapsere indimellem
14.00/14.30 Grød med frugtmos
15.00 Puttes til eftermiddagslur (sover ca. 1½ time)
16.30 Lidt frugt
18.00 Aftensmad med udgangspunkt i vores mad. Vand af kop.
19.30 Flaske 200 ml
23.00 Flaske 200-230 ml
Hvordan ser den plan ud? Jeg har forsøgt at tilbyde Noah lidt frugt og bolle inden han skal ud og sove om formiddagen, dag jeg synes der er lang tid imellem måltider i den nuværende plan, men han virker ikke sulten. Munden forbliver lukket.
Og hvordan med grøden om eftermiddagen, bør den skiftes ud med frugt og en bolle? Eller er det i orden at beholde den. Han spiser ca. 1 dl. Er begyndt at give ham små stykker frugt sammen med grøden, for langsomt at vende ham til at han skal spise mere fast føde. Ofte tilbyder jeg ham en hapser inden grøden, men det vil han ikke ha. Straks skeen kommer med grøden åbnes munden…..lidt underligt synes jeg. Derefter kan jeg godt give ham frugt i stykker eller lidt bolle/franskbrød.
Hvor længe bør vi blive ved med den sene flaske? Vi er lidt bange for at tage den væk for tidligt, men vi kunne godt tænke os at han spiste lidt mere om morgenen i stedet, da han næsten hver morgen vågner mellem 5.30 og 6.00 ved at han har lavet i bleen, en lidt træls måde at vågne på synes vi. Måske det kunne rykke sig når han ikke længere får den sene flaske.
Vil det være en idé at give ham vælling til natten, og så droppe den sene flaske. I går fik han den sene flaske (150 ml) allerede kl. 20.45, da han vågnede og ikke ville sove igen. Vågnede et par gange i nat ved at han skreg, men sov ellers fint til i morges kl. 5.30.
Generelt synes vi at han spiser fint og pænt meget til måltiderne, og han forstår selv at sige fra når han er mæt. Ryster på hovedet og munden forbliver lukket.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Mange hilsner
Mette