Brev:
Mad og søvn - 10 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Mad og søvn - 10 mdr.
Hej Helen
Mig igen vedrørende min nu snart 11 mrd. gamle søn.
Jeg startede på arbejde sidst i august og efter tre uger med natamning overgav jeg nætterne til min mand, som nu stadigvæk knokler med at hjælpe vores dreng med at sove rigtigt. Problemet er - tror vi begge - at selvom han nu ikke bliver ammet om natten og ikke er blevet det i over 14 dage, så er han stadigvæk rigtig sulten. Derfor har min mand haft en del gråd og vågenperioder på op til en time om natten. Noglegange ender han med at give ham lidt mælk på flaske, fordi det tydeligvis er sult der plager, og det hjælper - så falder han i søvn.
Hvordan kommer vi dog til at sove rigtigt om natten og hjælpe ham til at sove ?
Jeg tror måske at sulten om natten skyldes at han er en lidt "dårlig" spiser - forstået på den måde at han er lidt kræsen, og kan han ikke lide maden, spiser han den ikke. Måske misforstår vi det indimellem, og tror at han så ikke er sulten. Har du nogle gode ideer til mættende måltider, som vi kan give ham før sengetid? Han rører overhovedet ikke grød - og det er al slags grød. Det har han ikke gjort siden ca. 6 mrd. Han har iøvrigt (og særligt omkring 6 mrd.) ligget meget lavt vægtmæssigt (dvs. på underste vægtkurve).
Han spiser nu;
Vågner kl. 6.00
Morgenmad kl. 6.30; brød med smør og ost - smeltet i ovnen, havrefras med mælk.
Måske lidt mælk og frugt før han skal ud og sove klokken ca. 8-9.00
Sover til 11.00
Spiser så rugbrød/bondebrød med leverpostej ell. lign. Evt. pasta/ravioli. Rester, hvis han kunne lide dem: kogte hele kartofler/gulerødder. Frugt bagefter. Sødmælk til.
Måske lidt kiks eller brød før han skal ud igen- og mælk. Sover så fra 13.30-14.30/15.00
Eftermiddag (15.30) igen brød med pålæg og frugt.
Føraften (17.00): rå grøntsager.
Aftensmad: ca. 17.30-18.00. Det vi spiser. Han kan godt lide pasta. Hele kartofler, og grøntsager, fisk og oksekød. Vand til. Han spiser for det meste helt godt her.
Klokken 19.00: en flaske allomin 2 til at sove på. Drikker ca. 1 dl.
Ofte vågner han ved 3 tiden og er helt desperat efter mad. Nogle gode ideer ? Han er iøvrigt over de sidste 14 dage også blevet meget mere sulten end han tidligere har været. Hvor han ofte afviste mad, spiser han egentlig godt ved alle måltider nu.
Mange hilsner fra mor