Svar: Mad og søvn - 10 mdr.
1. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om du allerede selv har fundet ud hvor problemet ligger hos jer - at det handler om at jeres dreng er sulten. Og måden at løse det på er naturligvis, at han begynder at spise større mængder i løbet af dagen, hvilket han på det sidste jo heldigvis også er begyndt på:o)
Jeres plan for dagen ser fin ud og det ser umiddelbart ud som om han er dækket godt ind. Nu kan jeg ikke se hvor store mængder han indtager, men tilbuddet om mad er i hvert fald i orden og man må jo som udgangspunkt gå ud fra at han spiser det han har behov for, når han tilbydes mad.
I skal naturligvis sikre jer at der ikke er tale om et væskebehov om natten. I forhold til at han kun er knap 11 måneder gammel har han jo fortsat behov for mælk og da han ikke ammes, så er det vigtigt at han får væsken på anden vis. Hvis han skal dækkes af erstatning, så vil 400ml mme daglig indtil 12 måneders alderen sikre ham hans jernbehov. Det er altså vigtigt at han fortsat får nok at drikke og I skal prøve at tænke på om ammenedtrapningen har betydet at han faktisk ikke får samme væskemængde som tidligere og det er her problemet ligger. At behov for flaske kan således være helt relevant ellers skal han drikke sin væske på anden vis. Er han i stand til det?
Som afslutning på aftenmåltidet, som dessert for at fylde op, kan I give ham en portion frugtgrød med mælk. Banan virker også mættende og mange børn nyder at få banan og et glas mælk inden sengetid, som en del af deres putteritual.
Jeg tænker derfor at det kommer stille og roligt. At han lige nu har behov for flasken lyder som et reelt behov i forhold til hans alder, men i takt med at han bliver bedre til både at drikke og spise større mængder om dagen, vil han kunne klare sig uden om natten. Alternativet til mælk om natten kan så være et glas vand, hvilket mange børn faktisk længe har det godt med at få.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske