Svar: Koge vandet
1. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Vælling er i princippet det samme som en helt tynd grød og hører til det man kalder tilskudsblandinger. Børn som er blevet ammet fuldt og som trives rigtig godt på modermælk, kan derfor normalt sagtens gå direkte over til grøden, som man så kan lave lidt tyndere og behøver ikke vælling af flaske.
Børn som er vant til at få flaske og som skal spise forholdsvis store mængder for at blive mætte kan nogle gange have en fordel i at man vælger vælling eller en anden tilskudsblanding, fordi det mætter lidt mere. Det er dog ikke noget børn skal have, hvis børn trives rigtig godt på modermælkserstatning type 1 så kan denne fint bibeholdes og man kan begynde med skemad, når barnet viser behov for dette.
I alderen 4-6 måneder bør max give 2 flasker vælling/tilskudsblanding dagligt. Ofte vil børn af en flaske kunne drikke større mængder end de vil spise af en ske og derfor vælger nogle forældre at give f.eks. en flaske vælling til natten. Her kan barnet måske drikke 200ml og starter man med skemad, så spiser barnet kun 4-5 tsk de første gange og det mætter således ikke på samme måde som vælling kan gøre.
Sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som du kan købe på apoteket indeholder alle de vigtigste informationer omkring skemad til små børn. Den vil jeg foreslå dig at købe. Her finder du også opskrifter på den første skemad og kan se hvad du kan starte med. En god startgrød er dog altid risgrød, majsgrød eller hirsegrød. Og når dette fungerer godt og du begynder at give 2 gange dagligt (måske omkring 5 måneders alderen, hvis du begynder nu) så vil grøntsagsmosen fint kunne udgøre det 2 skemåltid. Her er det godt at starte med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash. Men altså ikke før tidligst omkring 5 måneders alderen.
I princippet behøver du ikke længere koge hans vand til flasker, jeg synes dog det er en fordel at bruge kogt vand længst muligt, når det er så store mængder der er tale om. Det er dog fint at du tilbyder vand af kop, som ikke er kogt. Samtidig tænker jeg også at det kogte vand måske vil være positivt for din drengs mave at fortsætte med, da kogt vand vel alt andet lige er mere skånsomt for maven...
Til børn som er født før tid, som har medfødte immundefekter eller andet, bør man altid bruge kogt vand til deres erstatninger så længe de får flaske.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske